Living in the municipality of Paraty-RJ: Weaving tradition and valuing traditional and cultural knowledge in the rural and urban context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11205

Abstract

ABSTRACT. This article deals with traditional urban-rural peoples and communities. The Traditional knowledge is the knowledge and practices of rural and local communities associated with biological resources and it is part of the community's identity. This work aims to identify the tradition and value traditional knowledge in the rural-urban context at the municipality of Paraty, State of Rio de Janeiro, seeking to do a dialogic reflection with authors who present and discuss this theme. The field research was made on several rural locations and at the city of Paraty-RJ, to contextualize the rural-urban reference contributing to the biodiversity and quality of life placed on this space. The methodology used is based on the assumptions of qualitative research with ethnographic characteristics and the instruments used to produce the data were field visits, interviews, field diary, photographic records, videos and participant observation. The results obtained allowed an approximation of school contents and daily reality in the rural-urban context, through contextualization. With that, we saw that traditional knowledge is vital for a rural-urban community, as learning, although being continuous, it can preserve identity over time, as well as generating income and giving voice to the communities surveyed.

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Author Biographies

Edinilson Dos Anjos Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEA/UFRRJ). Professor da Educação Básica da Secretária de Estado da Educação do Espírito Santo (SEDU), Nova Venécia, e da Secretaria Municipal de Educação de Vila Pavão (SEMED) - ES.

Marcele Camargo Ramos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEA/UFRRJ). Assistente em Administração da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil.

Aline Maria Tomaz Evaristo, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEA/UFRRJ). Bacharelado em Economia Doméstica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro. Possuo experiência na área de Economia Doméstica, com ênfase em extensão rural e conhecimento tradicional.

Sandra Regina Gregorio, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Ciências de Alimentos pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, atua na graduação em Engenharia de Alimentos e Pós-Graduação em Educação Agrícola (UFRRJ/PPGEA).

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Published

2022-03-31

How to Cite

Dos Anjos Silva, E., Camargo Ramos, M., Maria Tomaz Evaristo, A. ., & Regina Gregorio, S. (2022). Living in the municipality of Paraty-RJ: Weaving tradition and valuing traditional and cultural knowledge in the rural and urban context. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e11205. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11205