Arts and Rural Education: reflections on LEDOC at UFT/UFNT

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13126

Abstract

ABSTRACT. This article aims to discuss the implementation and validity of the degree course in Rural Education, with specialization in Arts and Music, at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), in the Tocantinópolis campus. The course stands out for being one of the two existing courses in Brazil aimed at the formation of countryside educators to work specifically in the discipline of Art in Elementary and Secondary Education in rural schools. In the developed reflection, a qualitative approach of descriptive and documental character is used, performing an interpretative analysis of the researched data. Existing since 2014, the course has already graduated three classes in a trajectory of constructions and reconstructions, with the purpose of seeking a critical look at the course and adapting to the needs of curricular reconfigurations, in order to provide a public and quality education. Aiming to train educators to work with the Visual Arts, Music and Theater, the course of the UFNT-Tocantinópolis resists seeking to democratize the access to education, by contributing to the construction of a quality education that helps to improve the lives of peasant populations, in the construction of a more egalitarian and solidary society project and in the reduction of social inequalities.

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Autor/innen-Biografien

Rosa Adelina Sampaio Oliveira, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professora da Universidade Federal do Tocantins no curso de Educação do Campo com habilitação em Artes e Música. Graduada em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal da Bahia (2009), com trabalho de conclusão de curso intitulado "Commedia dell´Arte e Educação: em busca de uma metodologia educacional libertadora". Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da UFBA, sob orientação da Profa. Dra. Catarina Sant´Anna, com dissertação intitulada "Commedia dell´Arte no sertão da Bahia: uma experiência teatral com jovens do Assentamento de Reforma Agrária Poço Longe". Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Teatro (PPGT) da UDESC, com orientação do Professor Dr. Flávio Desgranges, com projeto intitulado "Mediação Teatral e Criação de espetáculos para crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) [título provisório] ". Desenvolveu projetos e ações de Teatro em Comunidades no sertão baiano (especialmente no Território de Identidade Piemonte Paraguaçu) e pesquisou o universo das feiras livres da região. É professora de teatro, atríz, produtora e foi fundadora do Grupo de Teatro Roda Moinho/Ba.

Cassia Ferreira Miranda, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Historiadora e Pedagoga. Doutora em Teatro. Professora na Universidade Federal do Tocantins, no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes e Música, no campus de Tocantinópolis. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Educação e Artes - GEPHEA/UFT/CNPq e vice-líder do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Educação - GPAVE/UFT/CNPq. É editora assistente na Revista Brasileira de Educação do Campo (RBEC). Atua nas áreas de Educação, História e Artes com ênfase nos seguintes temas: História Cultural, Estudos de Gênero, História das Mulheres, História Oral, Memória, História do Tempo Presente, Ditaduras, Mundos do Trabalho, Educação Patrimonial, Educação do Campo, Formação de Professores, Estágio docência, Arte-Educação, Teatro Brasileiro e Pedagogia do Teatro.

Gustavo Cunha de Araujo, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMT. Licenciado em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas (Artes Visuais) pela UFU. É professor adjunto na Universidade Federal do Tocantins - UFT, no curso de Licenciatura em Educação do Campo (códigos e linguagens: Artes e Música). É professor credenciado no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da UFT (PPPGE) e no Programa de Pós-Graduação Profissional em Artes (UFU).

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Veröffentlicht

2021-09-30

Zitationsvorschlag

Sampaio Oliveira, R. A., Miranda, C. F., & Cunha de Araujo, G. (2021). Arts and Rural Education: reflections on LEDOC at UFT/UFNT. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13126. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13126

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Thematic Dossier: Arts and Rural Education