CONTEXTUALIZATION IN PHYSICS TEACHING IN FIELD EDUCATION: CONCEPTIONS OF TEACHERS IN TRAINING

Authors

  • Maria Irisleila de Sousa Creche Municipal Professora Maria Madalena Montenegro Pires, Campo Grande do Piauí, Piauí, Brasil.
  • Alexandre Leite dos Santos Silva Universidade Federal do Piauí (UFPI), Picos, Piauí, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17080

Keywords:

Teacher training, Physics teaching, Contextualization

Abstract

Conceptions are elaborations that people build under the influence of the environment and the people around them. In teacher training, they can have an impact both on planning and on pedagogical practices. The objective of this work is to understand and discuss the conceptions of the students of a Degree Course in Rural Education with a focus on Natural Sciences, at the Universidade Federal do Piauí, on the contextualization of Physics teaching. The research was carried out through interviews. The data were analyzed with the steps of Content Analysis. The results indicated that students have a simplistic view of contextualization, seen only as relating school knowledge to everyday life. It was found that they recognize difficulties in contextualizing of Physics teaching in Rural Education.

Author Biographies

Maria Irisleila de Sousa, Creche Municipal Professora Maria Madalena Montenegro Pires, Campo Grande do Piauí, Piauí, Brasil.

Licenciada em Educação do Campo, com habilitação em Ciências da Natureza, pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Funcionária pública na Creche Municipal Professora Maria Madalena Montenegro Pires, Campo Grande do Piauí, Piauí, Brasil.

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Picos, Piauí, Brasil.

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática". Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui licenciatura em Física pela UFU. É membro da Sociedade Brasileira de Física (SBF) e da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPED). É Professor Adjunto na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC), área Ciências da Natureza, no Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (Picos, PI). Foi Coordenador da LEdoC no biênio 2019-2021. Coordena o Curso de Especialização em Ensino de Física, da UFPI, no campus de Picos. Professor colaborador no Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física, Pólo do Instituto Federal do Piauí (IFPI). É líder do Grupo de Estudos sobre Formação de Professores de Ciências e membro do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo e Ensino de Ciências. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências (NEsPEC). Coordena atualmente o projeto de extensão "Física na Comunidade". Tem experiência na área de Formação de Professores com enfoque em Ensino de Ciências, Ensino de Física e Educação do Campo.

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Published

2023-08-08

How to Cite

SOUSA, Maria Irisleila de; SILVA, Alexandre Leite dos Santos. CONTEXTUALIZATION IN PHYSICS TEACHING IN FIELD EDUCATION: CONCEPTIONS OF TEACHERS IN TRAINING. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23002, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17080. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/17080. Acesso em: 14 may. 2024.