GESTOS DE SILENCIAMENTO E AUTORIA NO LIVRO DIDÁTICO DO ENSINO MÉDIO DA ÁREA DE LINGUAGENS
UMA LEITURA DE ARQUIVO
Abstract
In this article, we aim to analyze how news arising from journalistic discursive training was rearranged within the scope of pedagogical discursive training, focusing on 0the Secondary School textbook in the area of Languages. We point out that the (re)formulation of this text in the pedagogical discursive domain is instituted from the erasure of certain textual clippings in the intradiscursive thread. Anchored theoretically and methodologically in the Pecheuxtian materialist Discourse Analysis, we emphasize that this deletion is not contingent. Therefore, we consider it pertinent to approach a specificity of the operation of authorship: the production of the constitutive archive of the textbook, taking into account its inscription within the Ideological Apparatuses. We base and produce our interpretation gestures, taking our analytical corpus in the form of discursive clippings, and then examining the discursive sequences that help us understand how the discursive processes of erasure instituted in the formulation axis cause the silencing of meanings that are possible, but which, due to the relationship of forces, are prohibited. The analyzes show that in the passage from one discursive formation to the other, the effects of meaning produced are different, and, from the erasure mechanisms, discursiveness not affiliated to the pedagogical discursive formation is prohibited.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de estado (AIE). 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
. Ministério da Educação e do desporto. Edital de convocação 04/2015 -CGPLI. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=39561- pnld-2018-edital-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20/09/2021.
. Ministério da educação e do desporto. Parâmetros curriculares
CEREJA, William Roberto; VIANNA, Carolina Dias; DAMIEN, Christiane. Português contemporâneo: diálogo, reflexão e uso. Vol. 2. São Paulo: Saraiva, 2016.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, set./dez. 2004, p. 549-566.
MARIANI, Bethania Sampaio Corrêa. (In)dizível, in(dizível), in(visível): linguística, análise de discurso, psicanálise. In: MARIANI, Bethania Sampaio Corrêa [et. al.] (Orgs.). Indizível, imperceptível e ininteligível: o sujeito contemporâneo e seus arquivos. Niterói, Rio de Janeiro: 2017, p. 31-47.
MITTMANN, Solange. Apresentação – Princípios fundamentais e questões (não tão) particulares sobre a autoria. In: MITTMANN, Solange (Org.). Autoria na disputa pelos sentidos. Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 2016, p. 7-11.
MITTMANN, Solange. Texto imagético e autoria. In: INDURSKY, Freda; MITTMANN, Solange; LEANDRO FERREIRA, Maria Cristina (Orgs.). Memória e história na/da análise de discurso. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2011, p. 91-104.
ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2020.
. Linguagem e educação social: a relação do sujeito, indivíduo e pessoa. Revista Rua, v. 2, n. 21 nov. 2015a, p. 187-198.
. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b.
. Maio de 1968: os silêncios da memória. In: ACHARD, Pierre [et. al.]. Papel da memória. 4.ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2015c, 53-62.
. Divulgação científica e efeito leitor: uma política social urbana. In: GUIMARÃES, Eduardo (Org.). Produção e circulação do conhecimento: Estado, Mídia e Sociedade. Campinas, SP: Pontes Editores, 2001, p.21-30.
. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2007.
. A linguagem em seu funcionamento: as formas do discurso. 4.ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2006.
Michel Pêcheux. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014 [1969], p. 59-158.
TFOUNI, Fabio Elias Verdiani. Interdito e silêncio: análise de alguns enunciados. Ágora. Rio de Janeiro v.16 n.1 jan./jun. 2013, p. 39-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).