O crepúsculo da literatura na escola de papel

caminhos de um amanhecer

Authors

  • Mario Ribeiro Morais Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • João Carlos de Sousa Ribeiro

Abstract

In this paper, we investigate the teaching and reading of literature in brazilian public schools. Based on scientific and empirical foundations from research, discussions and teaching experiences, in these spaces, we have noticed the presence of two asymmetric phenomena: on the one hand, twilight, characterized by the rancidity of teaching units and traditional pedagogical practices, which we call schools of papers; and, on the other, dawn, which points to classroom reading practices, investigations, and events of creative literacy, transforming, empowering the potential readers' subjectivity, analytical ability and humanity. As teachers and researchers in the teaching of literature in basic education, escaping the twilight has become imperative. School plastering and demotivating practices gray the classrooms. It is time to strengthen the paths of a broader dawn of literature reading in these teaching spaces. Evidence that the first rays of the sun are beginning to dawn on the horizon of many schools, we point out practices that value reading subjectivity, as well as research and events that have been promoting the teaching and training of literary readers in the perspective of humanization through the literary text.

 

Author Biographies

Mario Ribeiro Morais, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor em Ensino de Língua e Literatura (UFT, 2020). Gerente de Formação e Apoio à Pesquisa na SEDUC/TO. Professor substituto (UFT, Pedagogia, Campus de Palmas).

João Carlos de Sousa Ribeiro

Doutor em Ciência da Literatura (2001) e Pós - Doutor em Poética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Professor adjunto 4 da Universidade Federal do Acre.

References

ALVES, Rubem. A alegria de ensinar. São Paulo: Ars Poética, 1994.

BRASIL. PNLL. Plano Nacional do Livro e Leitura. Brasília: MEC, 2005.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. In: Textos de intervenção – seleção, apresentações e notas de Vinícius Dantas. São Paulo: Duas Cidades Editora 34, 2002. (Coleção Espírito Crítico).

________. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas cidades, 2004.

CECCANTINI, João Luís. Leitores iniciantes e comportamento perene de leitura. In: SANTOS, F. dos; NETO, J. C. M.; RÖSING, T. M. K (orgs.). Mediação de leitura: discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009, p. 207-232.

CORTI, Ana Paula; SOUZA, Raquel. Diálogos com o mundo juvenil: subsídios para educadores. São Paulo: Ação Educativa, 2005.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto,
2014.

DREIFUSS, René Armand. A época das perplexidades: mundialização, globalização e planetarização: novos desafios. Petrópolis: Vozes, 1996.

FABRÍCIO, Branca Falabella. Linguística aplicada como espaço de 'desaprendizagem' - redescrições em curso. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p.45-65.

HAMILTON, Mary. Literacy and politics of representation. London: Routlegde, 2012.

HOUAISS, Antônio. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 4. ed. rev. e aumentada. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010. 1024p.

KLEIMAN, Ângela B. Oficina de leitura: teoria e prática. São Paulo: Pontes, 2013. 155p.

LAJOLO, Marisa. Literatura: leitores e leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

MELO, Márcio Araújo de; SILVA, Luiza Helena Oliveira da. O leitor atrapalhado e a formação docente. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 35, p. 63-75, 2018.

MEYER, Stephanie. Twilight. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1eu GQom8g _OPB9k6oMIWm5juoH1lo6WVT/view. Acesso em: 10 jan. 2021.

MORAES, Maria Cândida. Educação e sustentabilidade: um olhar complexo e transdisciplinar. In: MORAES, Maria Cândida; SUANNO, João Henrique (orgs.). O pensar complexo na educação: sustentabilidade, transdisciplinaridade e criatividade. Rio de Janeiro: Wak, 2014, p. 21-42.

MORAIS, Mario Ribeiro. Estratégias metacognitivas de leitura do texto poético – formação de memórias. 2015. 240f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, TO, 2015.

MORAIS, Mario Ribeiro; SILVA, Wagner Rodrigues. Afinal existe crise de leitura literária, REVELLI, Inhumas/Goiás, v.9 n.3, p. 1-26, set., 2017.

OLIVEIRA, Eliana Kefalás. Leitura, voz e performance no ensino de literatura. Signótica, Goiânia, v. 22, n. 2, p. 277-307, jul./dez. 2010.

PAIVA, Ana Paula; CARVALHO, Amanda Carla Minca. Livro-brinquedo, muito prazer. In: SOUZA, Renata J. de; FEBA, Berta Lúcia, T. (orgs.). Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 2011, p. 13-48.

PELLANDA, Nize Maria Campos. Sofrimento escolar como impedimento da construção de conhecimento/subjetividade. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 105, p. 1069-1088, set-dez. 2008. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 12 ago. 2021.

PETIT, Michèle. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

_______. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.

ROUXEL, Annie. Oser lire à partir de sol: enjeux epistemologiques, ethiques et didactiques de la lecture subjective. Revista Brasileira de literatura Comprada, n. 35, p. 10-25, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (Orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, F. dos; NETO, J. C. M.; RÖSING, T. M. K (orgs.). Mediação de leitura: discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, Aracy et. al. (orgs.). A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

STREET, Brian. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos Novos Estudos do Letramento. In: MAGALHÃES, Izabel (org.). Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. São Paulo: Mercado das Letras, 2012, p. 69-92.

_________. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

TORRE, Saturnino de la; ZWIEREWICZ, Marlene (orgs.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência a educação. Florianópolis: Insular, 2009.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: IBPEX, 2010.

ZUNTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução Jerusa Pinheiro e Suely Fenerich. 1. ed. São Paulo: Cosac Naify Portátil, 2014. 128p.

Published

2021-12-16

How to Cite

Morais, M. R., & de Sousa Ribeiro, J. C. . (2021). O crepúsculo da literatura na escola de papel: caminhos de um amanhecer. Porto Das Letras, 8(1), 271–290. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/13313