Alegorias oníricas para a dororidade
uma análise fílmica do curta-metragem “A Mulher que Eu Era”
DOI:
https://doi.org/10.20873-rpv10n1-37Keywords:
Cinema. Interseccionalidade. Análise fílmica. A mulher que eu era. Dororidade. Feminismo.Abstract
This article analyses the short film ‘The Woman I Used to Be’ (2019), directed by Karen Suzane and scripted by Clara Ferrer, based on Aumont's (2008) proposition that films can be understood as ‘an act of theory’. For this analysis, we adopted Black Feminism, the concept of Dorority (Piedade, 2019), Intersectional Theory (Collins & Bilge, 2019) and Marxist Feminism's proposal of understanding marriage as a mode of capitalist oppression (Federici, 2019) to reflect on the line ‘Today is a woman's most important day and you know it very well’, uttered by the protagonist in the fifth scene of the short film. Based on a multidimensional methodological approach to film analysis, according to Jacques Aumont and Michel Marie (2009), we investigated the narrative, sound and visual strategies employed to discuss the transformations in a woman's life after marriage, focusing on the intersections of race and gender.
References
ALMA PRETA. Entrevista com Karen Suzane. As mulheres negras receberam apenas 3% dos 20 mi-lhões destinados ao audiovisual mineiro em 2018 [Online].20019. Disponível em:.https ://almapreta .com .br /sessao /cotidi/mulheres -negras-receberam -apenas -3 -dos -20 -milhoes -destinados -ao -audiovisual-mineiro -em-2018/. Acesso: out, 2024.
ANCINE. Diversidade de Gênero e Raça nos lançamentos brasileiros de 2016. [Online]. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/apresentacoes/ApresentraoDiversidadeFINALEM250118HOJE.pdf. Acesso em: out, 2024.
ARANDA, J.F. Luis Buñuel: Biografía crítica. Barcelona: Lumen, 1970. Conferência transcrita de fita gravada e publicada na revista Universidad de México, vol. XIII, nº4, dezembro de 1958.
AUMONT, J. Pode um Filme Ser um Ato de Teoria?. Educação & Realidade, 33(1), 2008. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6684
AUMONT, J., & MARIE, M. A análise do filme (M. Félix, Trad.). Lisboa, Portugal: Texto e Grafia, 2009.
BORGES, E. V. E. A mediação que promove a desconstrução de discursos homogêneos e cria novos espaços de apropriação da informação em contos de autoria feminina. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 18(2), 1–19, 2022. Recuperado de https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1852
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empodera-mento. São Paulo: Boitempo, 2019.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Trad. Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
______________. FEDERICI, Silvia. . O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.
HOLANDA, Karla. Da história das mulheres ao cinema brasileiro de autoria feminina. FAMECOS. Porto Ale-gre, v. 24, n. 1, 2017.
LUSVARGHI, Luiza, et al. (Ed.). Mulheres atrás das câmeras: as cineastas brasileiras de 1930 a 2018. Estação Liberdade, 2019.
MIZAEL, Táhcita Medrado; BARROZO, Carolinne Vasconcelos; HUNZIKER, Maria Helena Leite. Solidão da Mulher Negra: Uma revisão da Literatura. Revista da ABPN, 13(38), 2021, p. 212-239.
PIEDADE, Vilma. Dororidade. São Paulo: Editora Nós, 2019.
Filme: Mulher Que Eu Era, Karen Suzane. Minas Gerais. [Online]. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JPQqO7aj3W0. Acesso: out, 2024.
SOUZA, Edileuza Penha de. Mulheres negras na construção de um cinema negro no feminino. Aniki vol.7, 1-19. 2020.
XAVIER, Ismael. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência .3° edição. Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nayara Luiza de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Magazine is under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0), according to which:
1) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution which allows the sharing of articles published with the recognition of authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are authorized to enter into additional contracts separately for distribution of the version of the work published in this journal, as long as there is recognition of authorship and initial publication in Perspectivas.
3) Authors are authorized and encouraged to disseminate published texts with proper references to the journal and its authors.














