IDENTITY CONSTRUCTION ON FACEBOOK: (post)truth writing?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p648

Keywords:

Post-truth, Authorship, Identity

Abstract

Power relationships are within society. The internet, mainly considering social
networks, made Information available to anyone who wants to access it. This
can be considered a way to confer power, which, before its creation, used to be in the hands of media channels, such as the radio, the newspaper, and
television. If in Plato's age, the main concern was the division between fake and true discourses, nowadays, there is a movement concerned about the so-called post-truth: the shaping of public opinion less influenced by facts. This sort of discourse has implications not only on the media field, but also on the subjects' identity construction. Thus, this article aims to provide a reflection on Facebook social network as a site of writing of the self, making connection with the notions of post-truth and identity in this social interaction virtual environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Silveira Brisolara, Centro Universitário Ritter dos Reis(UniRitter)

Doutorado em Letras (UFRGS). Mestrado em Letras (UFRGS). Graduação em Letras (UFRGS). Professora no Centro Universitário Ritter dos Reis(UniRitter). E-mail: valeriabrisolara@yahoo.com.

Bruna Helena Rech Rocha, Colégio La Salle São João

Mestrado em Letras (UFRGS). Graduação em Letras (UFRGS). Professora de Língua Inglesa no Ensino Fundamental no Colégio La Salle São João. E-mail: brunahelenarr@yahoo.com.

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Lisboa: Edições 70, 2003.

BLOMMAERT. Jan. Discourse: key topics in sociolinguistics. New York: Cambridge University Press, 2005.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007. 10ª ed. Tradução de Fernando Tomaz.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

BRISOLARA, Valéria. Autoria e falsa atribuição. Anais do SILEL. Volume 3, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2013.

CHARTIER, Roger. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

CORACINI, Maria José. Discurso e Escrit(ur)a: entre a necessidade e a impossibilidade de ensinar. In: ECKERT-HOFF, Beatriz. CORACINI, Maria José. (Org.) Escrit(ur)a de Si e alteridade no espaço papel-tela. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

FOCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

GOMES, Angela de Castro (Org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de janeiro: Editora FGV, 2004.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade?. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação Ubíqua: repercurssões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SCHNEIDER, Michel. Ladrões de Palavras: Ensaio sobre o plágio, a psicanálise e o pensamento. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.

PLATÃO. Fedro. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2018-08-01

How to Cite

BRISOLARA, Valéria Silveira; ROCHA, Bruna Helena Rech. IDENTITY CONSTRUCTION ON FACEBOOK: (post)truth writing?. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 648–672, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p648. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4675. Acesso em: 22 jul. 2024.