ADVERTISING IN THE CONTEXT OF THE SENSATION SOCIETY: a communicational format and the relation between perception and cognition in focus
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p415Keywords:
Society, sensation, Advertising, Perception/cognition, SynthesisAbstract
This paper aims to reflect on cognition within a context permeated by audiovisual clashes, since visual representations are incessantly on the scene. Thereto, one considers the transformations of the relation between perception and sensation within the context of the society of sensation, in Christoph Türcke’s perspective, as well as concepts from Charles Sanders Peirce’s philosophical architecture, chiefly the classification of signs in hypoicons and its diverse modalities, and the movement perception/cognition through the different levels of consciousness. From the confluence of such ideas, we conjecture about the importance of the synthesis and of the construction of signs (objects) that may problematize the relation icon/index, a task that is assigned to producers (forgers) of signs, among which, the designers and advertising professional
Downloads
References
DRIGO, Maria O. e SOUZA, Luciana. C. P. de. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.
LOSSO, Eduardo Guerreiro Brito. Sacralização e profanação modernas: leituras de Marx por Christoph Türcke. Revista de Estudos Universitários (REU), Sorocaba, SP, v. 40, n. 1, p. 189-203, jun. 2014.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
PEIRCE, Charles S. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. C. Harsthorne & P. Weiss Ed. (Vols. I-VI). Cambridge, Mass. Harvard University Press, 1931-1958.
______________. Antologia Filosófica. Portugal: Casa da Moeda, 1998.
PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
SANTAELLA, Lucia e NÖTH, Winfried. Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.
SANTAELLA, Lucia. A teoria geral dos signos. São Paulo: Ática, 1995.
TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.