Remote Geography Teaching in two public schools in Ladário-MS in Times of Pandemia

Authors

  • Rafael Rocha Sá
  • Leandro Santos Pereira
  • Eduardo H. Rezende Santos
  • Elisa Pinheiro de Freitas

DOI:

https://doi.org/10.20873/stmmta2020-10602

Keywords:

EAD; TICs; Basic Education; Teaching Practice; School Geography.

Abstract

The COVID-19 pandemic has placed countries all over the world, under a regime of social isolation never seen before in recent human history. For this reason, the objective was to analyze the pedagogical activities proposed during the quarantine by Geography teachers to students from the public state education network in Ladário - MS, a Brazilian city located on the Brazil-Bolivia border. The qualitative methodology used was the application of a semi-structured questionnaire that was applied to 33 elementary school students and two teachers, using content analysis to evaluate responses. It is important to note that this research is under development and that the results presented are not definitive. The teachers explained the difficulty in publicizing the activities to students and finding new methodological resources for interaction and assistance in the teaching-learning process. For students, distance learning methodologies are good, but they are not enough for learning. The proposal of videos and films as a teaching tool is very valid, however, they have had much more difficulties in carrying out the exercises, with less help and support from teachers, since communication with the teacher is scarce or fragmented.

References

Antunes, C. (2010). Utilizando a tecnologia a seu favor. (17.ª ed.). Petrópolis-RJ: Vozes.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Presidência da República Casa Civil –
Subchefia para Assuntos Jurídicos. Acesso em: 27 de setembro de 2020.

Brasil. (1990). Lei n.º 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_ 03/leis/l8069.htm. Presidência da República Casa Civil. Acesso em: 27 de setembro de 2020.

Brasil. (1996). Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Presidência da República Casa Civil – Subchefia para Assuntos Jurídicos. Acesso em: 27 de setembro de 2020.

Cavalcanti, L. S. (2008). A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas-SP: Papirus.

Cavalcanti, L. S. (2010). Geografia, escola e construção de conhecimentos. (14.ª ed. ). Campinas-SP: Editora Papirus.
Freitas, E. P. (2017). Corumbá e as metamorfoses nas políticas brasileiras de ordenamento territorial e seus impactos na região de fronteira Brasil-Bolívia. Revista Geofronter (n. 3, v. 1. p. 16-29).

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6.ª ed.) Rio de Janeiro: Editora Atlas.

Gil, A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. (6.ª ed.) Rio de Janeiro: Editora Atlas.

Gressler, L. A. (2004). Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. (2.ª ed. rev. atual.). São Paulo: Editora Loyola.

IBGE. (2019). População do último censo. Mato Grosso do sul – Ladário. https://cidades. ibge.gov.br/brasil/ms/ladario/panorama. Acesso em: 27 de setembro de 2020.

Inep. (2018). Ideb – Planilhas com resultados por escola já estão disponíveis. https://www. gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/ideb/ideb--planilhas-com-resultados-por-escola-ja- estao-disponiveis. Acesso em 28 de setembro de 2020.

Mato Grosso do Sul. (2020a). Decreto n.º 15.391, de 16 de março de 2020. https://www.coronavirus.ms.gov.br/wp-content-uploads-2020/03/DECRETO- N%C2%BA-15.391-DE-16-DE-MAR%C3%87O-DE-2020.pdf. Diário Oficial Eletrônico (n.º 10.115).

Mato Grosso do Sul. (2020b). Resolução/SED – Secretaria de Estado de Educação – n.º 3.745, de 19 de março de 2020. https://www.coronavirus.ms.gov.br/wpcontent/ uploads /2020/03/ RESOLU%C3% 87%-C3%83O-SED-N.-3.745-DE-19-DE- MAR%C3% 87O-DE-2020.pdf. Diário Oficial Eletrônico (n.º 10.120).

Minayo, M. C. S. (2007). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. (10.ª ed.) São Paulo: Hucitec.

Pereira, L. S.; Sá, R. R.; Freitas, E. P. (maio de 2020). A evolução da Covid-19: o caso de Corumbá-MS. Revista Ensaios de Geografia, Niterói-RJ. (v. 5, n.º 9, p. 100-105).

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Published

2020-12-24

How to Cite

Rocha Sá, R., Santos Pereira, L. ., H. Rezende Santos, E. ., & Pinheiro de Freitas, E. (2020). Remote Geography Teaching in two public schools in Ladário-MS in Times of Pandemia. Espaço E Tempo Midiáticos, 3(2), 9. https://doi.org/10.20873/stmmta2020-10602