OS TEXTOS NO SISTEMA DE AVALIAÇÃO PERMANTENTE DO TOCANTINS (SISAPTO): análise de uma orientação de sentidos para o ensino de língua materna

Authors

  • Tânia Maria de Oliveira Rosa UFT - Universidade Federal do Tocantins
  • Márcia Regina Silva Freitas Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Luiza Helena Oliveira da Silva Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Tânia Maria de Oliveira Rosa Universidade Federal do Tocantins
  • Márcia Regina Silva Freitas Universidade Federal do Tocantins
  • Luiza Helena Oliveira da Silva Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

avaliação externa, SISAPTO, ensino de leitura, semiótica discursiva, nível narrativo

Abstract

In this paper we analyze the Portuguese language issues in SISAPTO input evaluation (Tocantins Permanent Evaluation System) conducted in 2016, applied to the teaching network state of Tocantins for High School. From the descriptors that define different skills to be evaluated, the exam has as one of its main objectives to guide directions for the mother language teaching in public schools, in principle, privileging the text as a teaching unit and reading as focus. The analysis of the issues shows how the text should be worked at school, according to a model that repeats since 2011: reading restricted to deciphering, the text being used as a mere resource for the identification of genres by the student, fragmentation and decontextualization preventing the production of meaning, the literary text approach is not considered in its specificity. The discursive semiotics subsidizes our reflection.

Author Biographies

Tânia Maria de Oliveira Rosa, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Ensino de Língua e Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal do Tocantins-UFT, Araguaína/Tocantins, Brasi

Márcia Regina Silva Freitas, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestranda em Ensino de Língua e Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Federal do Tocantins-UFT, Araguaína/Tocantins, Brasil

Luiza Helena Oliveira da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Orientadora; Docente do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFT) Universidade Federal do Tocantins (UFT), Coordenadora do Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional/UFT (ProfLetras),  Araguaína/Tocantins, Brasil

References

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: EdUSC, 2003.

BRASIL. Plano decenal de Educação para Todos. Brasília, MEC, 1993.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. O IDEB e o censo escolar na educação básica, 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/educacenso/ideb [acessado em 06 de mai 2016]

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

FONTANILLE, J. Pour changer commencer pour la fin: digression sur la rationalité didadique: In: FONTAILLE, Jacques (org.). Sémiotique didadique. Actes semiotiques. , 42 jun. 1987, p. 5 – 8.

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2012.

HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2009.

KOCH, Ingedore G. Vilaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

_____. Linguística Textual: Retrospecto e Perspectivas. Revista Alfa, São Paulo, v. 41, p. 67-78, 1997.

LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Galáxia, São Paulo, PUC, n. 2, p. 19-56, 2001.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, ed. 17, 2005.

TOCANTINS. Guia da Aprendizagem, versão do professor. 2016. Disponível em: http://seduc.to.gov.br/estatisticas/SISAPTO [acessado em 20 de 06 de mai. 2016]

Published

2016-10-04

How to Cite

Rosa, T. M. de O., Freitas, M. R. S., Silva, L. H. O. da, Rosa, T. M. de O., Freitas, M. R. S., & Silva, L. H. O. da. (2016). OS TEXTOS NO SISTEMA DE AVALIAÇÃO PERMANTENTE DO TOCANTINS (SISAPTO): análise de uma orientação de sentidos para o ensino de língua materna. EntreLetras, 6(2), 155–169. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/2743

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2