Apinayé Indigenous Childhood: reflections on being a child in the village

Auteurs-es

  • Rosimar Locatelli Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Janaina Ribeiro de Rezende Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0001-7971-4097

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15692

Résumé

ABSTRACT. This article aims to reflect on socio-historical and cultural aspects of Apinayé childhood, based on a review of two ethnographic research carried out with this people, a TCC in Pedagogy, developed in 2012, and a Master's in Letters research, completed in 2016. We start from the understanding of childhood as a socio-historical construction. Therefore, when reflecting on the Apinayé children, we defend a sensitive and attentive approach to the ways of life of these people. We seek to consider cultural, ethnic, generational, historical and geographic aspects to try to understand this childhood. We emphasize that the Apinayé culture, experienced and practiced by children through rites, traditions and customs, occupies a constitutive dimension of childhood for this people. Furthermore, children not only reproduce what they are taught, but they invent, create and transform what is offered to them through peer culture, as active subjects who play, elaborate and build. The body, the relationship with nature and children's groups are essential to understand the way these children are in the world. More than bringing conclusions about the way of being an indigenous child, we propose reflections on possible childhoods, woven between games, responsibilities and learning in the Apinayé villages.

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Bibliographies de l'auteur-e

Rosimar Locatelli, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Mestra em Letras- língua e literatura pela UFT Universidade Federal do Tocantins (2016). Área de concentração: Ensino e Formação de Professores de Línguas e de Literatura. Linha de pesquisa: Linguagem, Educação e Diversidade Cultural. Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal do Tocantins (2012). Atua como pesquisadora em Educação Indígena vinculada ao Laboratório de Línguas Indígenas da Universidade Federal do Tocantins. Áreas do Conhecimento em que atua: Educação; Letras; Literatura; Educação Indígena Bilíngue e Intercultural; Etnossociolinguística; Letramento; Bilinguismo; Currículo; Sociolinguística; Etnografia; Interdisciplinaridade; Politicas Sociais; Transdisciplinaridade. Didática; Artes e Educação; Arte e movimento. Ministra as seguintes disciplinas: Práticas Pedagógicas: Identidade Docente; Práticas Pedagógicas: Gestão da Aprendizagem; Práticas Pedagógicas em Educação Física; Práticas Corporais; Cultura e Movimento Corporal; Filosofia; Politicas Públicas; Análise das politicas Sociais; Políticas Sociais do Brasil; Psicologia e Educação Especial; Desenvolvimento Humano; Sociologia da Educação; Sociologia da Infância; Educação Infantil Fundamentos e Metodologias e Didática. Atuou como Professora nos Cursos de Pedagogia; Psicologia; Educação Física e Serviço Social na Faculdade Pitágoras Imperatriz- MA (2018/2020). Foi coordenadora do Curso de Pedagogia da Faculdade Pitágoras em Imperatriz (2018/2020). É membro do colegiado de Letras e Pedagogia da UEMASUL - CENTRO DE CIÊNCIAS HUMANAS, SOCIAIS, TECNOLÓGICAS E LETRAS de Açailândia - MA; Membro do NDE Núcleo de Desenvolvimento Estruturante do Curso de Pedagogia da UEMASUL (2021). Contatos: (99)98458-4811 E-mail: rose.locatelli@gmail.com Instagram: @locatellirosi

Janaina Ribeiro de Rezende, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professora do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT, no Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis - TO. Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (2019), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2010), possui Especialização em Trabalho, Educação e Movimentos Sociais pela Escola Politécnica em Saúde Joaquim Venâncio/ Fundação Oswaldo Cruz (2015) e graduação em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos (2007). Tem experiência na área de Educação e Psicologia, atuando principalmente com os seguintes temas: Infância; Movimentos Sociais e educação; Educação do Campo; Medicalização da Educação.

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Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Locatelli, R., & Ribeiro de Rezende, J. (2023). Apinayé Indigenous Childhood: reflections on being a child in the village. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15692. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15692

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil