Songs of Rural Education: music, territory and territoriality

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12238

Mots-clés :

rural education, vocal music, folklore, social movements and education

Résumé

ABSTRACT. This article problematizes with bibliography and related documents support aspects of the lyrics of the songs that are part of “Cantares da Educação do Campo collection” (MST, 2006a). These songs are considered to address recurring issues in academic-scientific documents and productions related, directly or indirectly, to Rural Education.  The themes presented in the lyrics of the songs in this collection are interrelated and, ultimately, imply criticism of the capitalist mode of production. Issues such as solidarity, diversity, citizenship, freedom, happiness, respect for dignity and unity among rural and city workers are addressed by the songs. The songs present society as a historical formation which is the result of human intervention. Therefore, society can and also it needs to be structurally transformed. Moreover, these songs have educational potential and integrate political strategies of rural social movements that act in defense of agrarian reform and the right to school education, in accordance with the principles of rural education, such as MST. Another fundamental question that arises is the conquest and maintenance of territory and territoriality through music.

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Bibliographies de l'auteur-e

Cláudio Rodrigues Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doutorado em Educação. Desenvolve pesquisa sobre educação inclusiva e educação em movimentos sociais. Vinculado ao Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia (UNESP)/Marília.

Agnes Iara Domingos Moraes, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Doutora em Educação, com período sanduíche na Universidad de Salamanca - Espanha, Mestre em Educação, Especialista em Atendimento Educacional Especializado: área da Deficiência Intelectual e Graduada em Pedagogia com Habilitação em Deficiência Intelectual, todos pela (UNESP)/Marília. Professora da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Paranaíba.

Julio Cesar Torres, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Graduação em Administração Pública (Bacharelado) e Licenciatura em Pedagogia, com especialização em Educação Inclusiva e em Psicopedagogia. Doutor em Sociologia. Professor do Departamento de Educação da UNESP/São José do Rio Preto. Vinculado ao Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia da UNESP/Marília.

Claudia Maria de Lima, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Graduação em Jornalismo e em Pedagogia, com mestrado em Psicologia Escolar e doutorado em Psicologia. Livre-Docência em Mídias e Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação pela UNESP (2020). Professora Associada do Departamento de Educação da UNESP/Campus de São José do Rio Preto e docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP/Campus de Presidente Prudente.

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Publié-e

2022-04-30

Comment citer

Silva, C. R., Moraes, A. I. D., Torres, J. C., & Lima, C. M. de. (2022). Songs of Rural Education: music, territory and territoriality. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12238. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12238

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