Special Education in rural schools: a clipping about the educational inclusion in the interior of the state of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9068

Abstract

ABSTRACT. This study discusses the special education developed in rural schools from exploratory research made by means of a semi-structured questionnaire applied to teachers of two rural schools, located in the interior of the State of Espirito Santo. The study aims to analyse how has occurred the inclusion of the target students of the special education in these institutions based on testimony of the teachers. The research reveals that some impasses of these schools in relation to inclusion this target group are similar to urban contexto, for example, in the formation of tearchers and need of public investment. However, when are added the geographical, social and cultural realities in the campesino contexto, there is a need of a look more applied to special education in rural schools, thinking about a specialized educational attendance and formation of articulated teachers to local realities of small farmers, quilombolas, indian communities, fishemen, squatters, riverside communities, farm workers, landless workers and everyone else who lives in the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Dias Koehler, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Professora Adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Atua na Licenciatura em Educação do Campo e coordena o grupo de pesquisa Leitura e Acessibilidade (Leia). Desenvolve pesquisas nas áreas de inclusão, educação especial, literatura e linguística.

Taiane Christo Chaga, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Acadêmica da Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Espírito Santo.

Lucimar Aparecida Stein Kuster, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Acadêmica da Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Espírito Santo. 

References

Anjos, C. Felix. (2016). Realidades em Contato: Construindo uma Interface entre a Educação especial e Educação do Campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.

Brandão, C. R. (2007). O que é educação. São Paulo: Brasiliense.

Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (Orgs.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas (pp. 18-25). Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo.

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigoto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-265). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Cury, C. R. J. (2016). Educação Inclusiva como direito. In Victor, S. L., & Oliveira, I. M. (Orgs.). Educação Especial: políticas e formação de professores (pp. 17-34). Marília, SP: ABPEE.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/

Freire, P. (2016). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao

Decreto n. 7.352/2010. (2010, 4 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7352.htm

Minayo, M. C. S. (2002). Ciência Técnica e Arte: O desafio da Pesquisa Social. In Deslandes, S. F., Neto, O. C., Gomes, R., & Minayo, M. C. S. (Orgs.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008). Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192

Published

2020-07-03

How to Cite

Dias Koehler, A., Christo Chaga, T., & Aparecida Stein Kuster, L. (2020). Special Education in rural schools: a clipping about the educational inclusion in the interior of the state of Espírito Santo. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9068. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9068

Issue

Section

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial