Rural Extension and the School: conversations on the making of Life Projects in the Countryside

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14717

Abstract

ABSTRACT. The paper presents a reflection on the relationship between Rural Extension and Formative Practices in Schools developed during the dialogical process with the community and through a curriculum component of the diverse area, aiming to think about the making of Life Projects of rural youths. Using a bibliographical methodology, it revisits the timeline and the concepts of Agricultural Extension, weaving a dialogue between the objectives and aims of this service in the current scenario, putting into perspective the relationship established with the school. It presents a formative experience proposed in the Elementary School Curriculum in a school in Rio Grande do Sul, Brazil, from 2002 onwards, through a subject called Local Development, which represents a community move to stimulate the permanence in the countryside and to strengthen the development of agricultural activities. It highlights the importance of an educational practice founded on the dialogue and on interdisciplinary work, anchored the in the possible relationships to be stablished between Agricultural Extension and the school. It also verifies that such educational opportunities mobilize the Life Project, giving meaning to the young population of the countryside, to its own development and to its location.

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Author Biographies

Dionéia Maria Samua Vieira, Universidade Integrada da Região do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW). Bolsista Capes. Professora da Educação Básica da Rede Municipal de Taquaruçu do Sul-RS e Frederico Westphalen-RS. Membro do Grupo de Pesquisa, Processos Educativos: Formação de Professores, Saberes e Práticas (GPPE).

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW)

Doutora em Educação Científica e Tecnológica e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/FW). Membro do Grupo de Pesquisa, Processos Educativos: Formação de Professores, Saberes e Práticas (GPPE).

Luis Pedro Hillesheim, Universidade Integrada da Região do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestre em Ciências Sociais Aplicadas pelo Centro Universitário Católico do Sudoeste do Paraná (UNICS). Licenciado em Programa Especial de Formação Pedagógica com Habilitação nas áreas de Agricultura e Administração pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI.

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Published

2022-12-19

How to Cite

Samua Vieira, D. M., Bernardi, L. T. M. dos S., & Hillesheim, L. P. (2022). Rural Extension and the School: conversations on the making of Life Projects in the Countryside. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e14717. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14717