Rural Education in the (Post)Pandemic: people, collective experiences and resilience

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14911

Abstract

ABSTRACT. This qualitative study aims to identify practices with a real socio-educational impact during the COVID 19 pandemic in the Brazilian rural setting. To this end, a methodological path was followed in two stages. In the first, a literature review, works were selected that related the theme in the repositories of theses and dissertations of the Brazilian Digital Library, emerging from Brazilian universities, indicating the need to know empirical practices on this theme, leading to the examples carried out by the Movement of the Landless. Then, in the second stage, the observation of online reports, based on the analysis of 15 videos available on the Internet about the impact of the pandemic on the reality of the countryside in rural settings in Brazil, with reports of experiences of impact actions during the pandemic in the different Brazilian regions. The corpus was protected through lexicographical analysis, using the Iramuteq software. The results present three axes that discuss experiences, collectivities and the people involved in the processes of Rural Education, highlighting the need for a long path to be taken in the area regarding resistance and resilience for the consolidation of a significant space and qualitative impacts for rural worlds.

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Autor/innen-Biografien

Francisca Silva e Silva, Centro Universitário Internacional - UNINTER

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Atual da Amazônia (2011), Especialista em Organização Pedagógica da Escola: Supervisão Escolar pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2014). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Roraima -UERR, em parceria com o Instituto Federal de Roraima -IFRR (2018). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu - Doutorado - Profissional: Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) da UNINTER. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação a Distância, na linha "Formação de Professores" , no projeto "Perspectivas Inovadoras, Híbridas e Ativas no Contexto Educacional Pós-Março de 2020".

Luana Priscila Wunsch, Luana Priscila Wunsch

Doutora em Educação (Universidade de Lisboa, validação brasileira pela Universidade Federal de Pelotas-RS, 2013), sob financiamento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (Portugal); Mestre em Educação (Universidade de Lisboa, validação brasileira pela Universidade Federal de Santa Maria-RS, 2009); Especialista em Dinâmica da Comunicação e Informação (Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2004) e Pedagoga (Universidade Positivo, 2003). Possui vasta experiência em desenvolvimento e coordenação de projetos educacionais, em especial na área pública de ensino. Atualmente é Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu - Mestrado e Doutorado - Profissional: Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) da UNINTER.

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Veröffentlicht

2023-05-27

Zitationsvorschlag

Silva e Silva, F., & Wunsch, L. P. (2023). Rural Education in the (Post)Pandemic: people, collective experiences and resilience. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14911. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14911

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Horizontes educativos populares (pos)pandémicos en los mundos rurales