Curriculum and Reality: an analysis of English teaching in rural schools at the region Bico do Papagaio

Authors

  • Ana Lourdes Sousa Pereira Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão
  • Cícero da Silva Federal University of Northern Tocantins https://orcid.org/0000-0001-6071-6711

Abstract

This work, conducted by an English language teacher in the rural basic education of two cities in Maranhão, examines curricular documents and educational guidelines at the national, state, and institutional levels through the lens of Bardin's Content Analysis (BARDIN, 2011). The study is grounded in Applied Linguistics, with a focus on Rural Education and the training of English language teachers. In addition to providing a historical context for Rural Education and the teaching of English in Brazil, the paper underscores the significance of the curriculum in rural areas. The research involved analyzing the Political-Pedagogical Projects of four rural public schools in two cities in Tocantins and two in Maranhão, with the approval of the education authorities. The study also considered national and state-level documents, such as the National Common Curriculum Base (BRASIL, 2017) and the Basic Education Guidelines and Bases Law (BRASIL, 1996) and the National Education Plan (2014). The results reveal that access to contextually relevant English language education for rural residents has been historically neglected due to the absence of targeted public policies for this demographic. This issue stems from decades of neglect, dehumanization of rural communities, and territorial conflicts. The work aims to highlight the gaps in curricula and the realities of Brazilian rural schools, to raise awareness and effect change in this landscape.

Author Biographies

Ana Lourdes Sousa Pereira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Possui graduação em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literaturas pela UEMASUL, é especialista em Didática do Ensino Superior pela UNINTER e ainda em Educação, Cidadania e Meio Ambiente pelo IFMA. Mestra em Letras: Ensino de Línguas e Literatura (UFNT), Professora Substituta lotada no curso de Letras Licenciatura em Língua Inglesa e Literaturas na UEMASUL de Imperatriz (MA), Professora Efetiva da Zona Rural de Imperatriz (MA). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Aplicada e Literaturas Anglófonas (GEPLALA/UEMASUL). Atua e pesquisa principalmente nos seguintes temas: Língua Inglesa, Linguística Aplicada, Ensino de LI na escola pública, letramento e multiletramentos. Tem experiência no ensino de Língua Inglesa em todas as faixas etárias, nos Ensinos Fundamentais I, II, Educação Infantil, Educação Técnica e EJA. Já com o ensino da Língua Portuguesa, possui experiência no Ensino Fundamental II e EJA.

Cícero da Silva, Federal University of Northern Tocantins

He holds a B.A. in English and Portuguese from the State University of Tocantins (Unitins), a Ph.D. and a Master’s Degree in Letters: Language and literature teaching from the Federal University of Tocantins (UFT), and a Postdoctorate in Applied Linguistics at the São Paulo State University (Unesp). Graduation Professor in Rural Education: Arts and Music and in the Linguistic and Literature graduate program of the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), Brazil. Leader of Research Group on Education, Language, and Literacy - GEELL/UFNT/CNPq and Editor-chief of EntreLetras Journal. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, literacy, didactic material, and pedagogical practices in Rural Education (Pedagogy of Alternation). He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN), the Linguistic Studies Group of the São Paulo State (GEL), and the Red Temática de Investigación de Educación Rural (RIER), Mexico.

References

AIRES, H. Q. P. A proposta da pedagogia da alternância: uma possibilidade de construção de conhecimento. In: SILVA, C.; MIRANDA, C. F.; AIRES, H. Q. P.; OLIVEIRA, U. F. (org.). Educação do Campo, Artes e formação docente. Palmas: EdUFT, 2016. p. 53-86.

ARROYO, M. G. Tempos de criminalizar os movimentos do campo. Tempos de formar educadores resistentes. In: RUAS, J. J.; BRASIL, A.; SILVA, C. (Orgs.). Educação do Campo: diversidade cultural, socioterritorial, lutas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 129-144.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013. 374p.

ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Caderno CEDES, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007.

ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo, 1999. 62p. (Coleção Por Uma Educação Básica do Campo, nº 2).

ÁVILA, M. A.; LIMA, M. A. Educação do campo e BNCC: uma análise a partir das contradições existentes. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL LUTAS SOCIAIS NA AMÉRICA LATINA, VI., 2021, Londrina. Anais [...] Londrina: 2021. p. 717-727.

BARRETO, M. I. B. O Ensino e a Aprendizagem de Língua Inglesa na Escola Rural: uma abordagem sociolinguística. 2011. 100f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Ensino) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

BICALHO, R. Políticas públicas em educação do campo: PRONERA, PROCAMPO e PRONACAMPO. In: RUAS, J. J.; BRASIL, A.; SILVA, C. (Orgs.). Educação do Campo: diversidade cultural, socioterritorial, lutas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 113-128

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3ª reimp. 1ª edição, São Paulo: Editora 70, 2011. 279p.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm Acesso em: 10 set. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto

Legislativo no 186/2008. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas,

496 p.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em: 10 set. 2022.

BRITISH COUNCIL. Observatório para o Ensino da Língua Inglesa. 2023. Disponível em: https://www.inglesnasescolas.org/. Acesso em: 10 jan. 2023.

CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.7, n. 2, p. 35-64, mar./jun. 2009.

CALDART, R. S. A Escola do Campo em Movimento. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n.1, p. 60-81, jan./jun. 2003.

CARDOSO FILHO, I. D.; SILVA, C. Reflexões sobre a Educação do Campo: revisitando a história do Brasil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 67-83, set./dez. 2017.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

CECHINEL, A. Estudo/Análise Documental: uma revisão teórica e metodológica. Criar Educação. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação – UNESC, Criciúma, v. 5, n.1, p.1-7, jan./jun., 2016.

COITÉ, S. L. S.; PIMENTEL, G. S. R. Política curricular e educação do campo: discussões e práticas de gestão educacional em tempos de pandemia. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 30, n. 61, p. 267-282, 2021.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 312p.

KUMARADIVELU, B. Deconstructing Applied linguistics: a postcolonial perspective. In: Linguística Aplicada e Contemporaneidade. São Paulo, 2005. p. 25-37.

LIMA JUNIOR, E. B.; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. C. O.; SCHNEKENBERG, G. F. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 20, n. 44, p. 36-51, abr. 2021.

MARQUES, L. O. C. Ensino de Língua Estrangeira, Educação do Campo e Letramentos Críticos: tecendo diálogos. 2019. 335f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

NASCIMENTO, A. D. Educação do campo: uma trilha para a educação no século XXI. In: RUAS, J. J.; BRASIL, A.; SILVA, C. (Orgs.). Educação do Campo: diversidade cultural, socioterritorial, lutas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 29-48.

PEREIRA, A. L. S. O ensino de língua inglesa em escolas rurais na região do Bico do Papagaio: impasses e desafios. 2023. 80f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Literatura) – Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2023.

ROSA, M. T. As contribuições do ensino de Língua Estrangeira com adolescentes do campo. 2011. 20f. Monografia (Especialização em Educação do Campo) - Universidade Federal do Paraná, Matinhos, 2011.

RUPP, M. D.; PALLÚ. N. M. A transdisciplinaridade da língua inglesa na educação do campo. In: O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Vol. 1. 2012. p. 53-73.

SILVA, C. Plano de Formação, letramento e práticas educativas na Pedagogia da Alternância. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, e219182, 2020.

SANTOS FILHO, A. P.; COUTO, L. R. J.; VINÃL JÚNIOR, J. V. O ensino de língua inglesa nos espaços: reflexões e possibilidades para a aprendizagem de alunos urbanos e rurais da EJA. Revista Rural & Urbano, Recife, v. 06, n. 01, p. 213-227, 2021.

SILVA, G. A. B.; PASSADOR, J. L. Educação do Campo: aproximações conceituais e evolução histórica no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 78, p. 1-17, jul. 2016.

THIESEN, J; OLIVEIRA, M. O lugar do currículo na/da educação do campo no Brasil: aproximações e teorias curriculares. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 21, n. 45, p. 13-28, jan./abr. 2012.

TITTON, M. BNCC e BNC-formação: consequências na formação de professores para as escolas do campo. Roteiro, Joaçaba, v. 47, e29548, 2022.

Published

2023-12-31

How to Cite

Pereira, A. L. S., & Silva, C. da. (2023). Curriculum and Reality: an analysis of English teaching in rural schools at the region Bico do Papagaio. Porto Das Letras, 9(Especial), 289–309. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/17376

Issue

Section

Desafios da Educação e da Pesquisa no Contexto da Amazônia Brasileira