PHONOLOGICAL AWARENESS IN THE LITERACY OF STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES

a teaching proposal

Authors

  • Marluce Lima de Jesus Centro de Apoio Pedagógico de Ipiaú BA https://orcid.org/0000-0003-1957-8091
  • Wolney Gomes Almeida Universidade Estadual de Santa Cruz

Abstract

We sought to investigate how literacy teachers promote the development of the phonological skills of students with Visual Disabilities. Through the case study, a questionnaire was applied and meetings / focus groups were held in order to understand how teachers develop literacy practice and understanding about the importance of phonological awareness skills for the literacy process. As a theoretical contribution, we discussed literacy in a socio-interactionist perspective based on the concepts established about phonological awareness. Discussions in the light of the content analysis technique reveal the need for teacher training for a literacy practice consistent with the pedagogical specificities of students with Visual Disabilities, in addition to the need for knowledge about the phonological aspects that involve the reading and writing process. The speeches also indicated that the participants perform activities that involve phonological skills, but do not systematize for mastering the principles of the Alphabetical Writing System.

Author Biography

Marluce Lima de Jesus, Centro de Apoio Pedagógico de Ipiaú BA

Mestre em Letras. Professora de Língua Portuguesa da rede Estadual de Educação do Estado da Bahia. Pós -graduada em Leitura e Lietratura infanto-Juvenil. Professor de alfabetização em braille atuando no Centro de Apoio Pedagógico de Ipiaú BA.

References

BARRERA, Sylvia Domingos; MALUF, Maria Regina. Consciência metalinguística e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do ensino fundamental. Psicol Reflex Crít. 2003.

BRASIL, MEC, Base Nacional Comum Curricular-BNCC versão final. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versao final_site.pdf. Acesso em: 10 de nov. de 2019.

BRASIL. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização, 2019.

CAPOVILLA, Alessandra Gotuzo Seabra.; CAPOVILLA, Fernando. Problemas de leitura e escrita: Como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. 4. ed. São Paulo: Memnon, 2004.

CAPOVILLA, Alessandra Gotuzo Seabra; CAPOVILLA, Fernando. Alfabetização: Método Fônico. São Paulo: Memnon, 2007.

COBO, Ana Delgado. RODRÍIGUEZ, Manuel Gutiérrez, BUENO, Salvador Toro. Desenvolvimento Cognitivo e Visual. In: MARTIN, M. B., BUENO, S. T. Deficiência visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. São Paulo: Santos, 2003.

DINIZ, Neusa Lopes Bispo Pinto. Metalinguagem e alfabetização: efeitos de uma intervenção para recuperação de alunos com dificuldade na aprendizagem da linguagem escrita. [Tese de Doutorado]. São Paulo: USP , 2008, p.23.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LEMLE, Miriam. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 2001.

MORAIS, Artur Gomes. A Consciência Fonológica de alfabetizandos jovens e adultos e sua relação com o aprendizado da escrita. In: LEAL, TELMA FERRAZ. Albuquerque, Eliana Borges Correia, MORAIS, Artur Gomes de. (org.) Alfabetizar Letrando na EJA: Fundamentos teóricos e propostas didáticas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Ed. da Unesp, 1996.

ORTEGA, Mauro Pelegrini. Linguagem e Deficiência Visual. In: MARTIN, Magali Nueno; BUENO, Salvador Toro. Deficiência visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. São Paulo: Santos, 2003.

P1. Entrevista. Bahia (Ipiaú), 10 fevereiro 2020.

P2. Entrevista. Bahia (Ipiaú), 10 fevereiro 2020.

P3. Entrevista. Bahia (Ipiaú), 10 fevereiro 2020.

P4. Entrevista. Bahia (Ipiaú), 10 fevereiro 2020.

P5. Entrevista. Bahia (Ipiaú), 10 fevereiro 2020.

PIÑERO, Dolores Maria Corbacho; QUERO, Fernando Oliva; DIAZ, Francisco Rodrigues. O Sistema Braille.In: MARTIN, Magali Bueno., BUENO, Salvador Toro. Deficiência Visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. São Paulo: Santos, 2003.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2001.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 2.ed.São Paulo: Contexto, 2002.

SOARES, Magda. Paulo Freire e alfabetização: muito além do métodos. In SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

SOARES, Magda. Alfabetização: A questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Trad. de Maria dele Carmen Ponce Fernandez. Havana: Editorial Pueblo y educacional, 1991.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo. Ed. Martins Fontes. 2011.

Yin, Robert Karl. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman. 2005.

Published

2022-12-23

How to Cite

Lima de Jesus, M., & Gomes Almeida, W. (2022). PHONOLOGICAL AWARENESS IN THE LITERACY OF STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES: a teaching proposal. Porto Das Letras, 8(4), 144–162. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15130