PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING FOR DEAF:

The case in a public school in Bahia

Authors

  • Milena Alves de Santana Centro Integrado Oscar Marinho Falcão – Itabuna/BA.
  • Wolney Gomes Almeida Universidade Estadual de Santa Cruz

Abstract

Historically, public policies, the result of social movements, have shown advances in the care of the deaf person, and, above all, with regard to issues related to their education, the guarantee of their rights and inclusion in the school space. Such advances have directed research not only to the political context, but also to the practices of this pedagogical practice. In view of this, this research has the general objective of understanding how Portuguese language teaching for deaf students has been, based on theoretical discussions of Bilingualism for the deaf in dialogue with the practices of Collaborative Teaching The methodology used was configured by a case study in a public school in the interior of Bahia, data collection was carried out through interviews and focus groups with Portuguese-speaking teachers who have or have had deaf students in their classes. The results of the interviews were analyzed in the light of Content Analysis theory, revealing the importance of professional sign language interpreters for the interaction between the regular classroom teacher and the deaf student. In addition, the need for a collaborative partnership was evident in order to ensure the learning of Portuguese by deaf students.

Author Biography

Milena Alves de Santana, Centro Integrado Oscar Marinho Falcão – Itabuna/BA.

Mestre em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras pela Universidade Estadual de Santa Cruz (PROFLETRAS/UESC), onde desenvolveu a pesquisa sobre O Ensino de Português para Surdos, Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade Internacional de Curitiba (FACINTER), Graduada em Letras: Português - Inglês (UESC ). Tem experiência docente no Ensino Superior nas área de Serviço Social, Engenharia Civil e Engenharia de Produção com ênfase em Metodologia Científica, bem como na área de Jornalismo com ênfase na disciplina de Comunicação e Discurso. É docente da Rede Estadual de Educação do Estado da Bahia, onde leciona inglês para turmas do Ensino Médio da Educação Básica.

References

ALMEIDA, Severina Mariano da; CÓRDULA, Eduardo Beltrão de Lucenda. O papel do intérprete de Libras no processo de ensino-aprendizagem do(a) aluno(a) surdo(a). Rev. Educação Pública, 2017. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/14/o-papel-do-intrprete-de-libras-no-processo-de-ensino-aprendizagem-do-a-aluno-a-surdo-a> Acesso em 20 de jan. 2020

ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

ARANTES, Ana Carolina Caetano; SOUZA, Vilma Aparecida de. Educação de alunos surdos na perspectiva inclusiva: limites e possibilidades nas escolas públicas brasileiras. In: Anais do V Seminário Nacional da Educação Especial. 2014. Disponível em:<http://www.cepae.faced.ufu.br/sites/cepae.faced.ufu.br/VSeminario/ trabalhos/253_2_2.pdf> Acesso em 09 de set. 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70, 2010.

BOTELHO, Paula. Linguagem e letramento na educação dos surdos: ideologias e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

COUTO, Marli; ALMEIDA, Josiane Junia Facundo de. Formação dos professores que atuam na inclusão de alunos surdos no ensino regular. Paraná: Secretaria de Educação, 2014.

FERNANDES, Sueli. Práticas de letramento na educação bilíngue para surdos. Curitiba: SEED/SUED/DEE, 2006.

LACERDA, Cristina Boglia Lacerda de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Cad. Cedes, Campinas, vol. 26, n.° 69, p. 163-184, maio/ago. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/ Acesso em: 07 de Julho de 2016.

LEITE, Vânia Finholdt Ângelo. O papel da coordenação na formação continuada na Escola de Leitores. Rev.da Educação, v.19, n.1, 2014.

MACHADO, Leonardo Lucio Vieira. Produção de sentidos da língua portuguesa por surdos usuários da língua brasileira de sinais. 2015.110f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Linguística). Centro de Ciências Sociais, Universidade Federal do Espirito Santo, 2015.

MARINHO, Mariana Schwantes. Recursos para a elaboração de material didático no ensino de Língua Portuguesa para alunos surdos: uma proposta curricular. Linguagem: Teoria, Análise e Aplicações (8). Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Letras, p. 139-152, 2015.

MARQUES, Myriam. Letramento, Desejo e Prática no Contexto do Ciclo de Alfabetização; a Atuação do Programa de Formação Continuada (PNAIC) em Goiás. Cadernos do Aplicação, v. 30, n.1-2, 2017.

PEREIRA. Maria Cristina da Cunha. O ensino de português como segunda língua para surdos. Princípios teóricos e metodológicos. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 2/2014, p. 143-157. Editora UFPR 143

RODRIGUES, Carlos Henrique. A sala de aula de surdos como espaço inclusivo. In: ALMEIDA, Wolney Gomes (org). Educação de surdos: formação, estratégica e prática docente. Ilhéus: Editus, 2015.

SÁ, Nidia Regina Limeira de. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2003.

SARTORETTO, Mara Lúcia. Inclusão: da concepção a ação. In: MANTOAN, Maria Tereza Eglér. O desafio das diferenças nas escolas. 4 ed. São Paulo: Vozes, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 99-134, 2007.

SCHILLING, Flávia; MIYASHIRO, Sandra Galdino. Como incluir? O debate sobre o preconceito e o estigma na atualidade. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 34, n. 2, p. 243-254, ago. 2008.

SILVA, Giselli Mara da; GUIMARÃES, Angélica Beatriz Castro. Materiais didáticos para o ensino de português como segunda língua para surdos: uma proposta para o nível básico. In: GONÇALVES, L. (Org.) Português como Língua Estrangeira, de Herança e Materna: abordagens, contextos e práticas. Roosevelt, New Jersey: AOTP – American Organization of Teachers of Portuguese/ Boavista Press, 2016. p. 79-96

Published

2022-12-23

How to Cite

Alves de Santana, M., & Gomes Almeida, W. (2022). PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING FOR DEAF:: The case in a public school in Bahia . Porto Das Letras, 8(4), 254–272. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15128