ANÁLISE DE ENUNCIADOS DE ATIVIDADES EM LIVRO DIDÁTICO DE LÍNGUA PORTUGUESA
UMA ABORDAGEM COGNITIVO-FUNCIONAL
Abstract
This article aims to reflect on how subordinate clauses and adverbs are addressed in teaching materials, namely, two collections of Portuguese Language for the 9th grade of elementary school. The books by Oliveira and Araújo (2018) and Nogueira, Marchetti, and Cleto (2018). It is applied research with a qualitative, exploratory, descriptive approach and technical and documentary procedure. The data are from the cognitive-functional perspective and the statements of school activities. The researcher observed the grammar teaching in the activities. Suppose the exercises are presented only at the classification level and in meta-language exercises. In that case, they take students to reflect on the effective use of language, considering the context of its production and enunciative purposes. The analytical path made it possible to perceive that textbooks still privilege the grammar that names and classifies, considering only the syntactic level. Therefore, we sought the theoretical apparatus in authors such as Martelota (2011), Neves (1997, 2002, 2016) Travaglia (2009), Antunes (2003, 2007), Sperança-Criscuolo (2014), Araújo (2017).
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
ARAÚJO, D. L. de. Enunciado de atividades e tarefas escolares: modo de fazer. 1ª ed – São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acessado em: 01 de julho de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017 Disponível em: http://undime-sc.org.br/download/2a-versao-base-nacional-comum-curricular. Acesso em: 15 de junho de 2022.
CUNHA, M. A. F. da; NOGUEIRA, M. T. Cognição e Gramática. In: PELOSI, A. C.; FELTES, H. P. de M.; FARIAS, E. M. Peixoto (Orgs). Cognição e linguística: explorando territórios, mapeamentos e percursos. Caxias do Sul, RS: Educs, 2014
CUNHA, M. A. F. da. Funcionalismo. In: MARTELOTTA, M. E. (org.) Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4º ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2017.
MARTELOTA, M. E. & KENEDY, E. A visão funcionalista no século XX. In: CUNHA, M. A. F. da; OLIVEIRA, M. R. de; MARTELOTA, M. E., (orgs.). Linguística Funcional: teoria e prática. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2015.
NEVES, M. H. de M. A gramática funcional. São Paulo: Martins Fontes, 1997
NEVES, M. H. de M. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: UNESP, 2002.
NEVES, M. H. de M. Texto e gramática. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.
NEVES, M. H. de M. Categorias gramaticais em materiais didáticos. In: CASEB-GALVÃO, V.; NEVES, M. H. de M. (orgs). O todo da língua: teoria e prática do ensino de português. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2017.
NOGUEIRA, E.; MARCHETTI G.; CLETO, M. L. Geração alpha língua portuguesa: anos finais, 9º ano. São Paulo: Edições SM, 2018.
OLIVEIRA, T. A. e ARAÚJO, L. A. M. Tecendo linguagens: língua portuguesa, 9º ano. Ed. 5ª – Baruerí – SP: IBEP, 2018.
SILVA, L. A. da. Condução do trabalho escolar com a gramática. In: CASEB-GALVÃO, V.; NEVES, M. H. de M. (orgs). O todo da língua: teoria e prática do ensino de português. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2017.
SPERANÇA-CRISCUOLO, A. C. Funcionalismo e cognitivismo na sintaxe do português: uma proposta de descrição e análise de orações subordinadas substantivas para o ensino [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2014, 182 p. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 20/04/2022.
RANGEL, E. Livro didático de Língua Portuguesa para a Educação Básica: problemas e perspectivas. In: BUNZEN, C. (Org.). Livro didático de português: políticas, produção e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 07-15.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14º ed. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).