THE RESISTANCE OF BLACK IDENTITY IN THE COLONIAL PERIOD, IN THE BOOK TUMBU, BY MARCONI LEAL

Authors

Keywords:

Children's and Young Literature, Colonialism, Blacks identity

Abstract

This text aims to analyze the identity and resistance of the black character in the juvenile children's work Tumbu (2007), by Marconi Leal. A work selected by the PNBE, from 2009, aimed at students in the final years of elementary school (6th to 9th grade), in compliance with Law 10.639/03, which makes the teaching of Afro culture in schools mandatory. The social context represented in the work demands that we analyze the Brazilian reality in the colonial period, when blacks brought from Africa were forcibly adapted to slave life, but safeguarding their black identity. Therefore, we will consider the trajectories of the young black man on his journey through the New World and the violence caused by the European colonizer, in addition to his demonstration of resistance before a world very different from his culture. Thus, by understanding the presence of the image of black and slavery in the history of the book, it contributes to the understanding of such a significant time for the construction of Brazilian culture, and still realize how much it was necessary to resist culturally during the period of white European domination.

Author Biographies

Antonio Cesar Gomes da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso

Mestrando em Letras pelo PPGLetras na Universidade do Estado de Mato Grosso. Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2009), graduação em Pedagogia pela Faculdade União Cultural do Estado de São Paulo (2012) e graduação em Filosofia pelo Instituto de Ensino Superior da Região Serrana (2015). Atualmente é professor e coordenador pedagógico da Escola Municipal de Educação Básica Sadao Watanabe. Mora em Sinop estado de Mato Grosso há 19 anos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Literatura.

Rosana Rodrigues da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora em Letras pela UNESP de São José do Rio Preto (2003). Mestre em Letras pela UFRGS (1997) e graduada em Letras pela UNESP, campus de Assis (1992) Professora efetiva da UNEMAT,(Universidade do Estado do Mato Grosso), campus de Sinop, do curso de graduação em Letras, do Mestrado profissionalizante (PROFLETRAS) e do mestrado acadêmico (PPGLetras). Tem experiência na área de Literatura Infantil e Juvenil, formação de leitor, teoria do texto poético, literatura brasileira produzida em Mato Grosso. Integra o grupo Estudos comparativos de Literatura: tendências identitárias, diálogos regionais e vias discursivas; é membro do Grupo de Trabalho ?Leitura e Literatura Infantil e Juvenil? (ANPOLL). Integra o conselho editorial e consultivo da Revista de Letras Norte@mentos (ISSN 1983-8018). É membro do Centro de Estudos e Investigações (CEI).

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Published

2021-07-29

How to Cite

Silva, A. C. G. da, & Silva, R. R. da. (2021). THE RESISTANCE OF BLACK IDENTITY IN THE COLONIAL PERIOD, IN THE BOOK TUMBU, BY MARCONI LEAL. Porto Das Letras, 7(Especial), 40–50. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11250

Issue

Section

Literaturas de Língua Portuguesa e de Língua Inglesa, Cultura e Política