THE RESISTANCE OF BLACK IDENTITY IN THE COLONIAL PERIOD, IN THE BOOK TUMBU, BY MARCONI LEAL
Keywords:
Children's and Young Literature, Colonialism, Blacks identityAbstract
This text aims to analyze the identity and resistance of the black character in the juvenile children's work Tumbu (2007), by Marconi Leal. A work selected by the PNBE, from 2009, aimed at students in the final years of elementary school (6th to 9th grade), in compliance with Law 10.639/03, which makes the teaching of Afro culture in schools mandatory. The social context represented in the work demands that we analyze the Brazilian reality in the colonial period, when blacks brought from Africa were forcibly adapted to slave life, but safeguarding their black identity. Therefore, we will consider the trajectories of the young black man on his journey through the New World and the violence caused by the European colonizer, in addition to his demonstration of resistance before a world very different from his culture. Thus, by understanding the presence of the image of black and slavery in the history of the book, it contributes to the understanding of such a significant time for the construction of Brazilian culture, and still realize how much it was necessary to resist culturally during the period of white European domination.
References
BATISTA, Caio da Silva. A escravidão urbana em duas cidades do século XIX: Santo Antônio do Paraibuna e Rio de Janeiro. In: II COLÓQUIO DO LABORATÓRIO DE HISTÓRIA ECONÔMICA E SOCIAL, 2., 2008, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: Clio Edições, 2008. v. p. 1-17. Tema: Micro História e os caminhos da História Social. ISBN 978-85-88532-29-8. Disponível em: http://www.ufjf.br/lahes/files/2010/03/c2-a5.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 20 dez. 2019.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de marco de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 20 dez. 2019.
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
BORGES JUNIOR, Carlos; SANTOS, Ildelane Lima dos. Imagens da colonização na América Latina: a relação colonizador/colonizado na narrativa os rios profundos, de José Maria Arguedas. Revista de Letras Norte@mentos. Estudos Literários, Sinop, v. 10, n. 21, p. 25-42, jan./jun. 2017. Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/norteamentos/article/view/2661. Acesso em: 19 out. 2019.
CÂNDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: CÂNDIDO, Antonio. Vários Escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CÂNDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.
CRESQUI, Candice. O tempo, o personagem, o narrador: Elementos da narrativa na transposição de fatos históricos nas minisséries televisivas Anos rebeldes. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 33, 2010, Caxias do Sul. Caxias do Sul: [s. n.], 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-3143-2.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.
DEBUS, Eliane. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo: Cortez, 2017.
FERREIRA, Eliane Ap. Galvão Ribeiro; BULHÕES, Ricardo Magalhães. Leitura e ensino médio: convergência entre cânone literário brasileiro e currículo. In: SOUZA, Renata Junqueira de; LIMA, Elieuza Ap. de (org.). Leitura e cidadania: ações colaborativas e processos formativos. Campinas: Mercado de Letras, 2012, p.185-220.
LEAL, Marconi. Tumbu. São Paulo: Editora 34, 2007. 192 p.
LOPES, Naiane Rufino. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) 2010: personagens negros como protagonistas e a construção da identidade étnico-racial. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação da faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp) – Campus Marília, São Paulo, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91299/lopes_nr_me_mar.pdf Acesso em: 26 out. 2019.
VIEIRA, Pedro Antonio. A Sociedade Portuguesa do século XVI e as raízes da desigualdade social no Brasil. Criciúma, ABPHE, 2018. Disponível em: http://www.abphe.org.br/arquivos/pedro-antonio-vieira_1.pdf Acesso em: 27 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).