O medo sanguinário de O animal cordial

Authors

  • Olga Maciel UEAM

DOI:

https://doi.org/10.20873-rpv10n1-36

Keywords:

Cinema nacional. Classe média. Habitus de classe. O animal cordial.

Abstract

The national film O animal cordial (2017), directed and scripted by Gabriela Amaral Almeida, opens up the possibility of countless interpretations regarding Brazil and its political-social problems. In this way, when using the theories of Pierre Bourdieu (2017) and Jessé Souza (2018), a discussion about the middle class and its troubled social role became viable, to the extent that, based on the character of Inácio and his relationship with the other characters (Sara and Djair), certain conditions of this social sector were seen, and thus, debated. Some issues became present, such as the condition of fear on the part of the middle class mass (Souza, 2018), analyzing at the same time how this fear can gain great and irreversible proportions. In addition to a debate, based on the given thematic focus, about the national cinematographic field, permanences, changes, and impasses within filmic scenarios ranging from the Cinema Novo movement to the composition surrounding O animal cordial, seeking to understand who these characters are portrayed, protagonists, antagonists, supporting characters, their desires and anxieties, and why they have some remnants of a national past very close to the present, using as a guide the texts of Jean-Claude Bernardet (1978) and Fernão Pessoa Ramos (2013).

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das mas-sas. In: Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

ALMEIDA, Ricardo Normanha Ribeiro de. Pensando o campo cinematográfico brasileiro a partir das con-tribuições de Pierre Bourdieu. NORUS, v. 4, n.5, jan- jul 2016, p. 214-222.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Trad. Daniela Kern; Guilherme Texeira. São Paulo/Porto Alegre: EDUSP/Zouk, 2017.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Trad. Marina Helena Kühner. 10 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Estruturas, habitus e práticas. In: O senso Prático. Trad. Maria Ferreira. Revisão de tradução: Odacir Luiz Coradini, 3 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013, p. 86-108.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. Trad. Paulo Montero. In: ORTIZ, Renato (org.). A soci-ologia de Pierre Bourdieu. São Paulo. Olhos D’agua, 2003, p. 46-71.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. Trad. Cássia R. da Silveira; Denise Moreno Pegorim. In: Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004, p.149-168.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. O homem cordial, In: Raízes do Brasil. 26 ed., 1995.

IKEDA, Marcelo. Um epílogo: As políticas para o audiovisual no primeiro governo Dilma (2011-2014). In: Cinema brasileiro a partir da retomada: aspectos econômicos e políticos. São Paulo: Summus, 2015.

MALVEZZI, Amarildo. Estética, liberdade e reflexividade: repensando Bourdieu. Sociologias, Porto Alegre, ano 21, n. 52, set-dez 2019, p. 192-219.

MARRA, Fernanda. O animal cordial: uma rasura da razão. Revista Lusófona de Estudos Culturais, v. 6, n. 1, 2019, p. 189-199.

NAGIB, Lúcia. A utopia no cinema brasileiro: matrizes, nostalgias, distopias. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

PASSIANI, Enio. Afinidades seletivas: uma comparação entre as sociologias da literatura de Pierre Bourdi-eu e Raymond Williams. XI Congresso Internacional da ABRALIC Tessituras, Interações, Con-vergências. USP – São Paulo, Brasil. 13 a 17 de julho de 2008, p. 1-9.

PERES, Paulo. A cordialidade brasileira: Um mito em contradição. Em Debate: Belo Horizonte, v. 6, n. 4, p.18-34, Agosto de 2014;

PETERS, Gabriel. Bourdieu em pílulas (4): Habitus, reprodução e mudança. BlogLabemus – Laboratório de Estudos de Teoria e Mudança Social. Março de 2020. Disponível em: https://blogdolabemus.com/2020/03/16/bourdieu-em-pilulas-4-algumas-propriedades-do-habitus-por-gabriel-peters/ Acesso em: 08 de setembro de 2024.

PETERS, Gabriel. Habitus, reflexividade e neo-objetivismo na teoria da prática de Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 28, n. 83. Outubro de 2013, p. 49-71.

RAMOS, F. P. Má-consciência, crueldade e ’narcisismo às avessas’ no cinema brasileiro contemporâ-neo. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 5, n. 1/2, p. 13–24, 2013. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/24167 Acesso em: 08 de setembro de 2024.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. 2 ed. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

ROCHA, Glauber. Uma estética da fome, 1965. Disponível em: http://ml.virose.pt/blogs/texts_14/wp-content/uploads/2014/01/esteticafome.pdf Acesso em: 08 de setembro de 2024.

ROCHA, Maria Eduarda da Mota. O jornal nacional e o rito de destituição de Dilma Rousseff. Revista de Ciências Sociais: Fortaleza, v. 50, n.2, Julho/Outubro de 2019, p. 359-398.

SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.

SOUZA, Jessé. A guerra contra o Brasil: como os EUA se uniram a uma organização criminosa para destruir o sonho brasileiro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2020.

XAVIER, Ismail. Cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2025-08-16

How to Cite

Maciel, O. (2025). O medo sanguinário de O animal cordial. Perspectivas, 10(1), 203–230. https://doi.org/10.20873-rpv10n1-36

Issue

Section

Dossiê Pensamento-Cinema 10