Serras da desordem, imagens de descrença
DOI:
https://doi.org/10.20873-rpv10n1-29Keywords:
Imagem. Descrença. Serras da desordem.Abstract
Walking with Carapiru, a wandering survivor of the massacre of his people, passing through burning forests, photo albums and TV programs, we ask: what can the image do in the face of a destroyed world? We discovered, with The Hills of Disorder (2006), by Andrea Tonacci, that the image can do a lot: it can, above all, free itself from the pretension of grasping “the real” to learn more about itself and, thus, find its own world. For this very reason, we suspect that these are images of disbelief: they put us in doubt in the face of what we are watching so that we can better pay attention to what is within: imagination and narrative, fable and drift.
References
AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2012.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
BORGES, J. L. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
DA-RIN, S. Espelho partido: tradição e transformação do documentário. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2006.
DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 206-219, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454. Acesso em: 14 set. 2024.
FOUCAULT, M. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, M. Ditos e escritos: estratégia, poder-saber, vol. IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p. 203-222.
FRANÇA, A. O cinema entre a memória e o documental. Intexto, Porto Alegre, n.19, v.2, p. 1-14, 2008. Dis-ponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999. Acesso em: 14 set. 2024.
FRANÇA, A. Terras e fronteiras no cinema político contemporâneo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.
GUEDES, H. S. Aboio: evocação ao sertão. Arteriais, Belém, 2024. v. 10, n. 16, p. 162-176, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ppgartes/article/view/16881/11309. Acesso em: 14 set. 2024.
GUEDES, H. S. Sertânia: incertos sertões. Mosaico, Rio de Janeiro, v. 16, n. 25, p. 663-683, 2024. Disponível em:https://periodicos.fgv.br/mosaico/article/view/90092. Acesso em: 14 set. 2024.
HARTMAN, S. Vênus em dois atos. Revista Eco-Pós, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 12–33, 2020. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27640. Acesso em: 14 set. 2024.
HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janei-ro: Contraponto, 2014.
HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
KOPENAWA, D; ALBERT, B. A queda do céu. Palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LINS, C; MESQUITA, C. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.
MESQUITA, C. O presente como história: estéticas da elaboração no cinema brasileiro contemporâneo. E-Compós, [S. l.], v. 26, 2021. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2463. Acesso em: 14 set. 2024.
PRYSTHON, A. Retratos das margens: do terceiro cinema ao cinema periférico. Campinas: Pontes Editores, 2022.
ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
XAVIER, I. As artimanhas do fogo, para além do encanto e do mistério. In: CAETANO, D. (org.). Serras da desordem. Rio de Janeiro, Azougue, 2008.
ZAN, Vitor. Espaço, lugar e território no cinema. Galáxia, v. 47, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/hLj4WjhcqvDtMCgwnkPjndd/?lang=pt. Acesso em: 14 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heverton da Silva Guedes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Magazine is under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0), according to which:
1) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution which allows the sharing of articles published with the recognition of authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are authorized to enter into additional contracts separately for distribution of the version of the work published in this journal, as long as there is recognition of authorship and initial publication in Perspectivas.
3) Authors are authorized and encouraged to disseminate published texts with proper references to the journal and its authors.














