METHODOLOGICAL PROCESS OF COLLECTIVE CONSTRUCTION TO DEVELOP INTERACTIVE CON-TENT FOR TABLETS IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p139

Keywords:

Interactivity, Digital Magazines, Journalism, Experimental Practice Research, Tablets

Abstract

The collective construction of interactive product in the classroom, That the knowledge of doing is better internalized. Participation in this production process leads us to a certain criticism about what has been developed, as well as to understand errors and foresee solutions. Interactivity is still a challenge in the field of communication, many authors interconnect it with technological devices to motivate such interaction. The present article intends to present a practical experimental research, developed in the Extension Project LabProJor - UFSC and PIBIC, with undergraduate and postgraduate students. This experiment, in addition to resulting in a practical and methodological exercise for the development of an interactive content for tablets, promoted a conceptual research on interactivity. How to think of an interactive text from a printed media content? Their specificities in practice. This exercise permeates the area of ​​communication, and involves multidisciplinary areas such as New Technology and Design. In spite of the complexity, the student is able to immerse himself in the productive process that allows him to make a more careful analysis of what was produced and to encourage innovation in the area of ​​Journalism and Communication

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cássia Romeiro Paulino, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Curso de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina, Orientadora da produção e pesquisa experimental.  E-mail: rcpauli@gmail.com

References

AGNER, Luiz, et all. Design de interação no jornalismo para tablets: avalian-do interfaces gestuais em um aplicativo de notícias. Anais do 4° Congresso Sul Americano de Design de Interação. 2012.

AGNER, Luiz. Em busca de um olhar interdisciplinar sobre a arquitetura de informação, a usabilidade e a metacomunicação em dispositivos móveis com interfaces gestuais. Anais do Simpósio Nacional da ABCiber. Florianópolis: ABCiber, 2011. ISBN: 978-85-61682-64-4.

BARBOSA, Suzana; FIRMINO, Fernando; NOGUEIRA, Leila; ALMEIDA, Yuri. A atu-ação jornalística em plataformas móveis: Estudo sobre produtos autóctones e a mudança no estatuto do jornalista. Brazilian Journalism Research (Online), v. 9, p. 1-20, 2013. Disponível em: < http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/549/489 >. Acesso em: 15 abr 2016.

BARSOTTI, Adriana; AGUIAR, Leonel. Produção de notícias para dispositivos mó-veis: A lógica das sensações e o infotenimento. In: CANAVILHAS, J. (Org). Notí-cias e Mobilidade: O Jornalismo na Era dos Dispositivos Móveis. Covilhã, Por-tugal: Livros LabCOM, 2013. p. 295-318.

GOBBI, Maria Cristina; BERNARDINI, Gleice. Interatividade: um conceito além da internet. Revista GEMInIS (Online), v. 1, n. 2, ano 4, p. 42 – 56, 2013. Disponível em: < http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/143>. Acesso em: 15 abr 2016.

HOMEM MÁQUINA. O que é Affordance e como projetar pensando nisso. Disponível em: < http://www.homemmaquina.com.br/blog/design/o-que-e-affordance/>. Acesso em 15 abr 2016.

MOURA, R., L.,História das Revistas Brasileiras – informação e entreteni-mento. História da Mídia Impressa, VIII Encontro Nacional de História da Mídia, Unicentro, Guarapuava, PR.

PALACIOS, Marcos, BARBOSA, Suzana, FIRMINO, Fernando, CUNHA, Rodrigo da. Jornalismo móvel e inovações induzidas por affordances em narrativas para a-plicativos em tablets e smartphones. In: CANAVILHAS, J.; SATUF, I. (Orgs). Jor-nalismo para Dispositivos Móveis: produção, distribuição e consumo. Covilhã, Portugal: Livros LabCOM, 2015. p. 7-42.

PAULINO, Rita. Conteúdo digital interativo para tablets-ipad: Uma forma híbrida de conteúdo digital. In: PAULINO, R.; RODRIGUES, V. (Orgs.). Jornalismo para Tablets: Pesquisa e Prática. Florianópolis: Insular, 2013, p. 15-27.

PRIMO, A. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2011 (Coleção: Cibercultura) 239 p.

ROST, Alejandro. Interatividade: Definições, estudos e tendências. In: CANAVI-LHAS, J. (Org). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covi-lhã, Portugal: Livros LabCOM, 2014. p. 58-88.

Published

2017-05-01

How to Cite

PAULINO, Rita de Cássia Romeiro. METHODOLOGICAL PROCESS OF COLLECTIVE CONSTRUCTION TO DEVELOP INTERACTIVE CON-TENT FOR TABLETS IN THE CLASSROOM. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 139–163, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p139. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3478. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático