A METAVERSE FOR THE NEWS:Possibilities in the production of journalistic content from immersion experiences

Authors

  • William Robson Cordeiro Universidade Federal do Maranhão
  • Marcio Carneiro dos Santos Universidade Federal do Maranhão https://orcid.org/0000-0002-0663-1300

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a35pt

Keywords:

future of jornalism, metaverse, virtual reality, augmented reality, infographics

Abstract

The potential of emerging technologies such as augmented reality and virtual reality in the process of producing journalistic content is analyzed, within what has been called immersive journalism or also insertion or experiential journalism. From a sample of recent use cases, with a focus more on synthetic visualization formats and infographics, it was possible to identify a new set of reconfigurations and possibilities for improving experiences in the consumption of news, based on hypermedia elements and  on the concepts of immersion and presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Robson Cordeiro, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGJOR/UFSC). Pós-doutorando em Comunicação pela Universidade Federal do Maranhão (PPGCOMPRO/UFMA). williamdefato@gmail.com.

Marcio Carneiro dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Professor Adjunto da área de Jornalismo em Redes Digitais do Departamento de Comunicação Social  da Universidade Federal do Maranhão . Mestre em Comunicação e Doutor em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUC-SP.

References

BARBOSA, S.. Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) – Um paradigma para produtos jornalísticos digitais dinâmicos [tese de doutorado, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional UFBA, 2007.

BARBOSA, S. Modelo Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) em Interação com a Convergência Jornalística. Revista de laSociedadEspañola de Periodística, (1), 87-106,2008.

BARBOSA, S. Modelo JDBD e o ciberjornalismo de quarta geração. In J. M. Flores Vivar, & F. E. Ramírez (Orgs.), Periodismo Web 2.0 (pp.271 – 283). Madrid, ES: Editorial Fragua, 2009.

BARBOSA, S. Jornalismo em ambientes dinâmicos: Perspectivas, tendências e desafios para a criação de conteúdos em tempos de convergência. In A. L. Ureta, & K. M. Ayerdi (Orgs.), III Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0 (pp.7 – 17). Bilbao, Espanha: Universidaddel País Vasco, 2011.

BARBOSA, Suzana; TORRES, Victor. O paradigma ‘Jornalismo Digital em Base de Dados’: modos de narrar, formatos e visualização para conteúdos. Galaxia (São Paulo, Online), n. 25, p. 152-164, jun. 2013.

CARLSON, M.. The Robotic Reporter: Automated journalism and the redefinition of labor, compositional forms and journalistic authority. Digital Journalism, 3(3) 416-431. 2014. DOI: 10.1080/21670811.2014.976412,

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CATALÀ ,Josep Maria. La imagen interfaz: representación audiovisual y conocimientoenla era de lacomplejidad. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2010.

CHWE, Michael S. Communication and coordination in social networks.The Review of Economic Studies, Oxford, v. 67, n. 1, p. 128-156, 2000.doi: 10.1111/1467-937X.00118.

CLERWALL, C. Enter the Robot Journalist: User’s perception of automated content. JournalismPractice, 8 (5), 519 – 531. 2014.DOI: 10.1080/17512786.2014.883116

CORDEIRO, William Robson; COSTA, Luciano. Jornalismo Imersivo: Perspectivas para novos formatos. Leituras do Jornalismo, ano 03, volume 02, número 6, 2016.

CORDEIRO, William Robson. Hiperinfografia: a visualização da informação jornalística mais sofisticada. Florianópolis: Insular, 2020

DALEN, A.. The Algorithms Behind the Headlines: How machine-written news redefines the core skills of human journalists. Journalism Practice, 6 (5-6), 648-658. 2012. DOI: 10.1080/17512786.2012.667268

FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.

FIDALGO, A. Do poliedro à esfera: os campos de classificação. A resolução semântica no jornalismo online. Anais do II Encontro Nacional da SBPJor. Salvador, BA. 2004

FIDALGO, A. A resolução semântica no jornalismo online. In S. Barbosa (Org.), Jornalismo digital de terceira geração (pp.93 – 102). Covilhã, PT: LivrosLabCOM. 2007.

GONZÁLEZ-BAILÓN, Sandra. Social Science in the era of Big Data.Policy and Internet, Hoboken, v. 5, n. 2, 2013.doi: 10.1002/1944-2866.POI328.

GRAEFE, A.. Guide to Automated Journalism. Tow Center for Digital Journalism and James S. and John L. Knight Foundation, 2016, jan. Recuperado de www.gitbook.com/book/towcenter/ guide-to-automated-journalism/details

GRAU, Oliver. Arte Virtual: da ilusão à imersão. São Paulo: Editora UNESP: Editora Senac São Paulo, 2007.

IOSCOTE, Fabia Cristiane. Jornalismo e Inteligência Artificial: Tendências nas Pesquisas Brasileiras entre 2010 e 2020. Novos Olhares. Vol 10. N. 2. jul-dez. p. 162-182. Disponível em https://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/188912. Acesso em 7 de março de 2022

LATAR, N. The Robot Journalism in the Age of Social Physics: The end of human journalism? In G. Einav (Org.), The New World of Transitioned Media (pp.65 – 80).Springer. DOI: 10.1007/978-3-319- 09009-2_6. 2005

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LEWIS, S. & Usher, N.. Collaboration and The Future of Journalism: A case study of the Hacks/Hackers global network. Digital Journalism, 2 (3), 383-393. DOI: 10.1080/21670811.2014.895504. 2014

LEWIS, Seth; WESTLUND, Oscar. Big data and journalism: epistemology, expertise, economics and ethics. Digital Journalism, Abingdon, v. 3, n. 3, 2015, p. 447-466. doi: 10.1080/21670811.2014.976418.

LIMA JUNIOR, Walter.Big data, jornalismo computacional e data jornalismo: estrutura, pensamento e prática profissional na Webde dados. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 12, p. 207-222, 2012. Disponível em: https://bit.ly/2lTuqIW. Acesso em: 21 jul. 2017.

LONGHI, Raquel Ritter; CAETANO, Kati. Valor-experiência no contexto do jornalismo experiencial. In: 16º ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO - SBPJOR - Dos conflitos em pauta aos conflitos do campo, 2018, São Paulo. Anais do 16.Encontro da SBPJor. São Paulo: SBPJor/ FIAM-FAAM, 2018. v. 1. p. 1-18.

LÓPEZ HIDALGO, A., MÉNDEZ MAJUELOS, I. OLIVARES-GARCÍA, F. (2022). El declive del periodismo inmersivo en España a partir de 2018. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 15-27. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1536

LÓPEZ, J. M., Bran, C., & REQUEIJO, S. (2018). Uso de bots y algoritmos para automatizar laredacción de noticias: percepción y actitudes de los periodistas enespaña. El profesional de lainformación, 27 (4), 750–758. DOI: 10.3145/EPI.2018.JUL.04

MAIER, S. R. (2002). Numbers in the News: A Mathematics Audit of a Daily Newspaper. Journalism Studies, 3 (4), 507-519. DOI: 10.1080/1461670022000019191

MAHRT, Merja; SCHARKOW, Michael.The value of big data in digital media research.Journal of Broadcasting &Eletronic Media, Abingdon, v. 57, n. 1, 2013.doi: 10.1080/08838151.2012.761700.

MANOVICH, Lev. O que é visualização?Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 1, n. 8, p.146-172. 2011. Semestral. Disponível em: https://bit.ly/2kHhdm9. Acesso em: 29 jan. 2017.

MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Tradução: ElissaKhouryDaher, Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural: Unesp, 2003.

PATTERSON, Daniel. Metaverse: the future of internet. New York.8CastBook, 2021.

PIETROFORTE, Antônio Vicente. Análise do texto visual: a construção da imagem. São Paulo: Contexto, 2007.

RAMOS, Daniela. Formato: condição para a escrita do Jornalismo Digital em Bases de Dados. Uma contribuição da semiótica da cultura. (Tese de Doutorado). ECA/USP, 2011. Disponível em: <http://migre.me/aTvzX>. Acesso em: 30 abril 2015.

RUBIO, L., & Ruiz, M. (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. El profesional de lainformación, 29(1), 1–14. DOI: 10.3145/EPI.2020.ENE.09

SANCHO, José LuisValero. Infografia Digital. La visualización sintética. Barcelona. 240 páginas. Bosch, 2012.

SANCHO, José LuisValero; DOMÍNGUEZ, JordiCatalà; OCHOA, Beatriz Elena Marín. Aproximación a una taxonomía de lavisualización de datos. In: SANCHO, José LuisValero; ZUMETA, AitorCastañeda. Nuevas narrativas visuales - Novas narrativasvisuais. Barcelona: Sociedad Latina de Comunicación Social, 2018. Cap. 6. p. 1-254.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOS, Márcio Carneiro dos. Comunicação Digital e Jornalismo de Inserção: Como big data, inteligência artificial, realidade aumentada e internet das coisas estão mudando a produção de conteúdo informativo. São Luís: Labcom, 2016. 314 p.

SANTOS, Márcio Carneiro. Conversando com uma API: um estudo exploratório sobre TV social a partir da relação entre o Twitter e a programação da televisão. Revista Geminis, São Carlos, v.4 , n.1 , p.8 9-107,. 2013. Disponível em: https://bit.ly/2lTxjcK. Acesso em: 20 abr. 2013.

SANTOS, M. Jornalismo, mobilidade e realidade aumentada: notas sobre possibilidades de utilização. In J. Canavilhas, & I. Satuf (Orgs.), Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, distribuição e consumo (pp.103 –126). Covilhã, Portugal: UBI, 2015.

SANTOS, M. Narrativas Automatizadas e a Geração de Textos Jornalísticos: A estrutura de organização do lead traduzida em código. Brazilian Journalism Research, (2016a). 12(1), 160-185. DOI: 10.25200/BJR. v12n1.2016.757

SANTOS, M.. Internet das Coisas e Sistemas Inteligentes no Jornalismo. Comunicação e Inovação, 17 (34), 21-39. 2016b. DOI: 10.13037/ ci.vol17n34.3769

SANTOS, M. (2016c). Jornalismo e Internet Das Coisas – Notas sobre tipologia e modelos de utilização. Revista Lationoamericana de Ciencias de La Comunicación, 12 (22), 134–145. Recuperado de www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/621/380

SANTOS, M.. Narrativas e desenvolvimento de conteúdo imersivo: Aplicação de sistemas bi e multissensoriais de realidade virtual no jornalismo. Revista da Intercom, 42 (3), 133-150. 2019a. DOI: 10.1590/1809-5844201937

SANTOS, M. A datificação de um campo de conhecimento. Organicom USP, (31), 145–157, 2019b Recuperado de www.revistas.usp.br/ organicom/article/view/161444/159283

SANTOS, M. Textos Gerados por Software – Surge Um Novo Gênero Jornalístico? Anais do XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Foz do Iguaçu, Paraná, 2014. Recuperado de www. intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-2066-1.pdf

VILCHES, Lorenzo. A migração digital. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.

SANTOS, M. (2016a). Narrativas Automatizadas e a Geração de Textos Jornalísticos: A estrutura de organização do lead traduzida em código. Brazilian Journalism Research, 12(1), 160-185. DOI: 10.25200/BJR. v12n1.2016.757

STEPHENSON, Neal. Snow Crash. Penguin. 1992. 448 p.

WATSON, Zillah. VR for news: the new reality? Digital News Project 2017.Reuters Institute for the Study of Journalism.Oxford, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2KYVDSc. Acesso em: 12 mai. 2019.

Published

2023-12-31

How to Cite

CORDEIRO, William Robson; SANTOS, Marcio Carneiro dos. A METAVERSE FOR THE NEWS:Possibilities in the production of journalistic content from immersion experiences. Observatory Journal, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a35pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a35pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/16063. Acesso em: 15 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)