INDIGENOUS SOCIAL MOVIMENT AND THE CONQUEST OF THE INTERCULTURAL SCHOOL

Autores

  • Alceu Zoia Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Luiz Felipe Sousa Curvo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a2en

Palavras-chave:

Social movements, Intercultural education, Indigenous peoples

Resumo

Social movements had great participation as an agent of political changes throughout the 20th century, it is from this articulation (especially in Latin America) that the perspective of interculturality strengths in the indigenous school education, which seeks to understand the school within the post-colonial inequalities. The Brazilian Indigenous Movement began to organize itself in the 1970s, with the Union of Indigenous Nations (UNI) playing a major role in the 1988 constitutional charter, which will underpin the educational rights related to the intercultural school within a specific social Project.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Alceu Zoia, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doctorate in Education from Universidade Federal de Goiás. Adjunct Professor at Universidade do Estado de Mato Grosso and the Graduate Program in Education at Universidade do Estado de Mato Grosso. alceuzoia@gmail.com.

 0000-0002-0512-9511

Luiz Felipe Sousa Curvo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Master in Education from Universidade do Estado do Mato Grosso (2020). Librarian-documentalist for the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, Barra do Corda Campus. luiz.curvo88@gmail.com.

 0000-0002-0476-5663

Referências

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Intelectuais indígenas, interculturalidade e a educação. Revista Tellus, Campo Grande-MS, ano 14, n. 26, jan./ jul. 2014.

BICALHO, Poliene Soares dos Santos. Protagonismo indígena no Brasil: movimento, cidadania e direitos (1970-2009). 2010. Tese (Doutorado em História). Instituto de Ciências Humanas, Departamento de História, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Índios no Brasil: história, direitos e cidadania. São Paulo: Claro Enigma, 2012.

FAVRE, Henry. El indigenismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23. 2003.

GALLOIS, Dominique Tilkin. A escola como problema: algumas posições. In: CUNHA, Manuela Carneiro da; CESARINO, Pedro de Niemeyer. (Orgs.). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Unesp, 2016.

MUNDURUKU, Daniel. A escrita e a autoria fortalecendo a identidade. 2017. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/A_escrita_e_a_autoria_fortalecendo_a_identidade. Acesso em: 03 out. 2020.

PASSOS, Luiz Augusto. Cultura: flecha humana e cósmica que aponta o caminho para os sentidos. IN: GRANDO, Beleni Saléte; PASSOS, Luiz Augusto. (Orgs.). O eu e o outro na escola: contribuições para incluir a história e a cultura dos povos indígenas na escola. Cuiabá: EdUFMT, 2010.

SILVA, Maria do Socorro Pimentel da; HERBETTA, Alexandre. Educação intercultural e interepistêmica: desafios políticos para (e a partir) da escola indígena. In: LANDA, Mariano Baéz; HERBETTA, Alexandre Ferraz. (Orgs.). Educação indígena e interculturalidade: um debate epistemológico e político. Goiânia: Imprensa Universitária, 2017.

ZART, Laudemir Luiz. Produção social do conhecimento na experiência do curso de agronomia dos movimentos sociais do campo (CAMOSC): interação da Unemat e de movimentos sociais do campo. 2012. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica). Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2012.

ZOIA, Alceu. A questão da educação indígena na legislação brasileira e a escola indígena. IN: GRANDO, Beleni Saléte; PASSOS, Luiz Augusto. (Orgs.). O eu e o outro na escola: contribuições para incluir a história e a cultura dos povos indígenas na escola. Cuiabá: EdUFMT, 2010.

Publicado

2021-01-01

Como Citar

ZOIA, Alceu; CURVO, Luiz Felipe Sousa. INDIGENOUS SOCIAL MOVIMENT AND THE CONQUEST OF THE INTERCULTURAL SCHOOL . Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 1, p. a2en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a2en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12082. Acesso em: 22 jul. 2024.