DEHUMANIZING EDUCATION UNDER OBSERVATION AND REFLECTION: the education and the school as fight and resistance instruments or instruments of conservation, domestication, alienation and subordination

Authors

  • Marcelo Barboza Duarte State of Rio de Janeiro's Education and Secretariat

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a10en

Keywords:

Education; School; Capitalism; State; System; Philosophy

Abstract

The present article seeks to reflect upon the contradictions and antagonisms that permeate education, its modes and process as well as school, pedagogy, the State and the capitalist system. To do so, we begin by stressing the functional inefficiency of the educational structure and the school structure. Inefficiency that is objective and controlled by the business community and the Brazilian politicians that seeks first of all to defend the interests of the international and national capital, and then to defend their own interests. These ones, as a matter of fact, are identical to the first ones! With this in mind, starting from this reflections to the modes that pedagogy, education and philosophy have been treated in time and history, to the modes and forms that education and school act today in Brazil, we finish with relevant reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Barboza Duarte, State of Rio de Janeiro's Education and Secretariat

Master in Education, Management and Diffusion in Biosciences by the Institute of Medical Biochemistry at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) Works at the State of Rio de Janeiro's Education and Secretariat, SEER. mbduarte@id.uff.br. mbduarte@id.uff.br.

References

ALTHUSSER, L. (1987). Aparelho Ideológico de Estado (AIE); tradução de Walter Jose Evangelista e Maria Laura Viveiros de castro. Rio de Janeiro. Editora: Graal.

BOURDIEU, P.; ORTIZ, R. (1986). O campo científico. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática.

BOURDIEU, P. (2012). O Poder Simbólico. Tradução. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

CHAUÍ, M. (2006). Convite à Filosofia. São Paulo, Editora: Ática.

______. (1980). O Que é Ideologia. São Paulo, Editora: Brasilense.

DUARTE, M. B. (2017). A dimensão ontológica do homem em Aristóteles e Marx: fundamentando o educando como ser político-social e de trabalho no processo educacional social. Revista SABERES, Natal RN, v. 1, n. 17, Dez.

DUARTE, M. B.; MAIA, C. O. (2018). O impacto da violência na percepção de estudantes da educação básica - Niterói-RJ. Revista SABERES, Natal RN, v. 18, n. 3, Dez..

ENGELS, F.; MARX, K. (2005). A Ideologia Alemã. São Paulo, Editora; Boitempo.

FOUCAULT, M. (2001). Vigiar e Punir – História da Violência nas Prisões. Rio de Janeiro. Editora: Vozes.

FREIRE, P. (1985). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

______. (2002). Pedagogia do oprimido. São Paulo. Editora: Paz e Terra.

______. (2000). Pedagogia da Autonomia. São Paulo. Editora: Paz e Terra.

______. (2006). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

______. (2001). Pedagogia da Indignação. São Paulo: Unesp.

______. (1992). A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez.

______. (2003). Cartas a Cristina: Reflexões sobre minha vida e práxis. São Paulo: Unesp.

FREIRE, P.; HORTON, N. (2003). O Caminho se faz caminhando: Conversas sobre a educação e mudança social. Petrópolis-RJ: Vozes.

JEAGER, W. (1995). Paideia – A Formação do Homem Grego. Martins Fontes.

KUHN, T. S. (2004). A Estrutura das revoluções científicas. São Paulo. Editora: Perspectiva.

LINHARES, L.; MESQUITA, P.; SOUZA, L. L. (2018). ALTHUSSER: A escola como aparelho ideológico do estado. Disponível em: Acesso em 13 de Jan.

MARX, K. (2008). O Manifesto do Partido Comunista. Rio de Janeiro. Editora: Paz e Terra.

______. (2006). Manuscritos Econômicos Filosóficos. São Paulo, Editora: Boitempo.

MAZZOTI, B. T. (1999). Filosofia da Educação: Uma Outra Filosofia? Perspectiva. Rondonópolis, V. 17, N. 32, P. IS -32, Jul./D81.

NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. M. (2004). Bourdieu e a Educação. São Paulo. Editora: Autêntica.

OLIVEIRA, D. A. (2004). A Reestruturação do Trabalho Docente: Precarização e Flexibilização. Educ. Soc., Campinas, Vol. 25, N. 89, P. 1127-1144, Set./Dez.

SANFELICE, J. L. Prefácio. In SILVA, Maria Abadia. (2002). Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. São Paulo: Autores Associados.

SANTOS, A. M.; BONIN, J. C. (2018). Filosofia da Educação: Implicações e Impactos na Pedagogia. Revista Educere Et Educare, Vol. 23, N. 27, Jan./Abr.

Published

2020-07-01

How to Cite

DUARTE, Marcelo Barboza. DEHUMANIZING EDUCATION UNDER OBSERVATION AND REFLECTION: the education and the school as fight and resistance instruments or instruments of conservation, domestication, alienation and subordination. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a10en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a10en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11112. Acesso em: 22 jul. 2024.