FOOD AND PHYSICAL ACTIVITY: an ethnographic study
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a12ptKeywords:
Media; Biopoder; BodyAbstract
This article presents the results of a study with supermarket customers and fitness center users. The research shows that the daily life of these individuals (here called "the public") contemplates elements of the mediatic discourse about health and well-being. In the perspective of this study, this discourse is compatible with biopower, the power technique that seeks to create economically active bodies. The work uses participant observation. It was carried out in Santa Catarina, State recognized by the indices of human development and quality of life. The manuscript concludes that among the public, elements of the mediatic discourse appear in daily practices that result in an efficient body, or body conomically active.
Downloads
References
BERTOLINI, Jeferson. O biopoder no discurso da mídia. Florianópolis. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.
DEFLEUR, Melvin; BALL-ROKEACH, Sandra. Teorias da Comunicação de massa; tradução de Otávio Alves Velho. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber; tradução de Maria Thereza da Costa e J. A. Guilhon Albuquerque. 22. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2012
______. Microfísica do poder; tradução de Roberto Machado. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015
HABERMAS, Jüngen. Comunicação, opinião pública e poder. In: COHN, Gabriel. Comunicação e indústria cultural. 4. ed. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1978
RESTREPO, Eduardo. Técnicas etnográficas. In: Especialización en Métodos y Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Fucla, 2010
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.