ACTIVE METHODOLOGY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING: a literature review

Autores

  • Alderise Pereira da Silva Quixabeira Universidade Federal do Tocantins
  • Anna Rhaquel Araújo Silva Universidade Federal do Tocantins
  • Bárbara Carvalho de Araújo Universidade Federal do Tocantins
  • Bruno Costa Silva
  • Vitor Pachelle Lima Abreu Universidade Federal do Tocantins
  • Ana Kleiber Pessoa Borges Universidade Federal do Tocantins
  • Ruhena Kelber Abrão Ferreira Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a12en

Palavras-chave:

Active methodologies, Teaching, Learning, PE

Resumo

In this research we approach the use of Active Methodologies in the teaching of Physical Education. The general objective is to know the contributions of the active methodologies in the development of the teaching and learning process in Physical Education classes. The research was elaborated in a critical line of investigation using the qualitative approach. This is a bibliographic study with the steps: choice of theme, preliminary bibliographic survey, interpretative textual analysis and problematization. It is structured in subtopics that discuss the theme. It is noteworthy that the active methodologies are based on ways of developing the learning process, using real or simulated experiences, aiming at the conditions to successfully solve challenges arising from the essential activities of social practice in different contexts, because they are based on teaching strategies based on a critical and reflective pedagogical conception that allow reading and intervention on reality, favoring the interaction between the different actors of the process and valuing a collective construction of knowledge and its different knowledge and learning scenarios. In addition, they are practices that stimulate creativity in building problem solutions and promote freedom in the process of thinking and acting.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Alderise Pereira da Silva Quixabeira, Universidade Federal do Tocantins

Graduated in Physical Education. Master student in Science and Health Teaching (UFT / Palmas-TO). alderisep@hotmail.com.

0000-0001-7465-2587

Anna Rhaquel Araújo Silva, Universidade Federal do Tocantins

Dentist surgeon. Specialist in Orthodontics. (CEAO-ACIEPE).

annaodonto@hotmail.com.

0000-0001-8441-2835

Bárbara Carvalho de Araújo, Universidade Federal do Tocantins

Graduated in Physical Education. Master student in Science and Health Teaching (UFT / Palmas-TO). babicaraujo@gmail.com.

0000-0001-5261-5611

Bruno Costa Silva

Nurse. Master's student in Science and Health Teaching (UFT / Palmas-TO).

brunocostabc@hotmail.com

0000-0002-7425-7015

Vitor Pachelle Lima Abreu, Universidade Federal do Tocantins

Nurse. Master's student in Science and Health Teaching (UFT/Palmas-TO).

vpachelle@gmail.com.

0000-0001-9065-3272

Ana Kleiber Pessoa Borges, Universidade Federal do Tocantins

Biologist, Master and PhD from UNESP / Rio Claro, SP. Professor at the Nursing Graduation at UFT (Federal University of Tocantins, Palmas / TO).

anakleiber@uft.edu.br.

0000-0003-1865-2595

Ruhena Kelber Abrão Ferreira, Universidade Federal do Tocantins

Graduated in Physical Education and PhD in Education in Science and Health by UFRGS and Professor in the undergraduate course in Physical Education and Psychology at UFT / Miracema-TO and in the Master of Science and Health Teaching at UFT – Palmas - TO.

kelberabrao@gmail.com.

0000-0002-5280-6263

Referências

Abrão, K. R., & Del Pino, J. C. (2016). Cognição e aprendizagem no espaço da tecnologia. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, 11(4), 1776–1798. https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n4.5934

Bastos, R. dos S. (2019). A EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA GLOBAL DA UNESCO E SEUS NEXOS COM A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO PARÁ [Universidade federal do Pará]. https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=A+educação+para+a+cidadania+global+da+UNESCO+e+seus+nexos+com+a+formação+de+professores+de+educação+física+no+Pará&btnG=

Brasil. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica.

Fernandes, K. B. (2017). ATIVIDADE FÍSICA E SAÚDE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: PERSPECTIVA DE DOCENTES DO ENSINO SUPERIOR.

Marconi, M., & Lakatos, E. (2003). Fundamentos de metodologia científica. In Editora Atlas S. A. https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100005

Martins, P. C. (2019). A ORGANIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL NO DEI/CEPAE/UFG. https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/10128

Metzner, A. C. (2019). Legislação sobre a formação em Educação Física no Brasil: formando professores ou profissionais? [Universidade Estadual Paulista (Unesp)]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191044

Miranda, C. J. M. de. (2019). O PROCESSO DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE CONCEITOS EM AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO ENSINO MÉDIO [Instituto Oswaldo Cruz]. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39523

Nunes, T. C. F. (2018). METODOLOGIAS DE ENSINO EM CURSOS DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA DISCUSSÃO NECESSÁRIA [Universidade Estadual do Ceará (UECE)]. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Saviczki, S. C. (2019). PRÁTICA PEDAGÓGICA DE PROFESSORES EM CURSOS TÉCNICOS DE NÍVEL MÉDIO: APLICAÇÃO DE METODOLOGIAS ATIVAS [Escola de Humanidades]. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8589

TRIANI, A. P. (2019). CONDIÇÕES DE TRABALHO E ATUAÇÃO DOCENTE: A REALIDADE DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE BOA VISTA - RR [Universidade Federal de Juiz de Fora]. http://www.ufjf.br/ppge/files/2019/03/TESE-ANDRÉ-TRIANI.pdf

Ventura, P. P. B. (2019). Indicadores de metodologias ativas com suporte das tecnologias digitais: estudo com docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará [Universidade Federal do Ceará-UFC]. http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/40528/3/2019_tese_ppbventura.pdf

Publicado

2021-01-01

Como Citar

QUIXABEIRA, Alderise Pereira da Silva; SILVA, Anna Rhaquel Araújo; ARAÚJO, Bárbara Carvalho de; SILVA, Bruno Costa; ABREU, Vitor Pachelle Lima; BORGES, Ana Kleiber Pessoa; FERREIRA, Ruhena Kelber Abrão. ACTIVE METHODOLOGY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING: a literature review. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 1, p. a12en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a12en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10700. Acesso em: 29 mar. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)