TWO TIMORS

HIGHER EDUCATION BEFORE AND AFTER UNIVERSIDADE NATIONAL TIMOR LOROSA’E AND THE EMERGENCY OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p510-533

Keywords:

Linguistic policy; Lusophony; University education; East Timor.

Abstract

In 2000, the National University Timor Lorosa'e, Timor's first public university, was created through the fusion of higher technical and academic education. Thus, this work aims to reflect on the double historical-university scenario in Timor: what was established during the Indonesian rule and what was implemented at the end of it, punctuating the emergence of Portuguese teaching. As a result, it is possible to point out the passage of teaching private to the public, the integration of Timorese to university courses and the agreements signed with institutions from different countries, leading to the internationalization of education in the country and the maintenance of Portuguese.

Author Biographies

Leiliane Rezende da Silva Silveira, Instituto Federal Fluminense

Graduanda em Letras (Português e Literaturas) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos Centro (IFF). Bolsista PIBIC/IFF da pesquisa intitulada “Lusofonia: Percepções identitárias do Timor-Leste”.

Lorena Almeida Pedra, Instituto Federal Fluminense

Graduanda em Letras (Português e Literaturas) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos Centro (IFF). Bolsista PIBIC/IFF da pesquisa intitulada “Lusofonia: Percepções identitárias do Timor-Leste”.

Thiago Soares de Oliveira, INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE

Doutor em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Atualmente é Professor da Licenciatura em Letras (Português e Literaturas) e Coordenador da Especialização em Literatura, Memória Cultural e Sociedade do Instituto Federal Fluminense (IFF). É pesquisador vinculado ao Núcleo de Estudos Culturais, Estéticos e Linguagens do IFF, na linha de História da Língua Portuguesa, e coordenou por dois anos a pesquisa intitulada “O Português Histórico e a sua aplicabilidade na explicação de fenômenos fonéticos da Língua Portuguesa”. Coordena, desde 2018, a pesquisa “Descrição e explicação de fenômenos fonéticos sob o viés da Linguística Histórica”. Tem experiência em Letras, com ênfase nas seguintes áreas: Tradição Gramatical da Língua Portuguesa, Estudos Formais de Língua Latina e de Gramática Histórica, Linguística Clássica e História da Língua Portuguesa.

 

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Published

2022-10-26

How to Cite

Rezende da Silva Silveira, L., Almeida Pedra, L., & Oliveira, T. S. de. (2022). TWO TIMORS: HIGHER EDUCATION BEFORE AND AFTER UNIVERSIDADE NATIONAL TIMOR LOROSA’E AND THE EMERGENCY OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING. EntreLetras, 13(1), 510–533. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p510-533