PESQUISA E INTERVENÇÃO NO ENSINO SUPERIOR

CONSIDERAÇÕES A PARTIR DO “DOSSIÊ SAÚDE MENTAL E ADOECIMENTO NAS IES”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P136

Keywords:

Saúde Mental; Sofrimento Psíquico; Ensino Superior; Estudantes Universitários; Professores Universitários.

Abstract

In 2019, construction began on the Thematic Dossier "Mental Health and Illness in Higher Education Institutions" published in two volumes of the Revista Trabalho (En) Cena bringing together 20 articles in total. Based on the experience with the dossier, this article presents some reflections regarding research and intervention in mental health in the university context In relation to research, reflections move towards the adoption of strategies that articulate different research methods, in conducting longitudinal studies, in expanding the actors of the academic community studied and the need of consideration in the study of micro and macroeconomic variables, gender and race In the field of intervention, points such as the construction of spaces for speech and participation of the academic community, investment in continued prevention programs and real structural changes, are pointed out as central to the building a university environment that real foster healthy human development.

Author Biographies

Karine Vanessa Perez, Université du Québec à Montréal

Psicóloga, Doutora e Mestre em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado (em andamento) na Université du Québec à Montréal. Docente da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Integrante do Laboratório de Psicodinâmica do Trabalho (PPGPSI/UFRGS).

Luciana Gisele Brun, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Psicóloga, Doutora em Psicologia Clínica na linha de pesquisa Processos de Saúde e Doença em Contextos Institucionais, com mestrado e graduação em Psicologia, MBA em Gestão de Pessoas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos -Unisinos e Formação em Dinâmica dos Grupos pela Sociedade Brasileira de Dinâmica dos Grupos –SBDG.

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Published

2020-06-15

How to Cite

Rodrigues, C. M. L., Perez, K. V. ., & Brun, L. G. (2020). PESQUISA E INTERVENÇÃO NO ENSINO SUPERIOR: CONSIDERAÇÕES A PARTIR DO “DOSSIÊ SAÚDE MENTAL E ADOECIMENTO NAS IES”. Trabalho (En)Cena, 5(1), 136–145. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P136

Issue

Section

Dossiê Saúde Mental nas IES II

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