THEORETICAL REFLECTIONS ON PROFESSIONAL DIDACTICS FOR TRAINING TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17739

Keywords:

Professional Didactics, Mathematics Education, Teacher training, Training of the Teacher who teaches Mathematics, Search, Professional development

Abstract

This article deals with the French aspect of Professional Didactics (DP) and Teacher Training (FP), aiming to present theoretical reflections, from post-doctoral research, for the Training of Teachers who Teach Mathematics (ForPEM). At the end of the 1990s, Professional Didactics emerged in France with the aim of understanding professional development in light of the work environment and training. Studies on Teacher Training, the subject of broad reformulation debates, have a theoretical framework at national and international levels. Emphasis is placed on recognizing the Training of Teachers who Teach Mathematics as a fundamental element for Mathematics Education. To this end, a non-exhaustive bibliographic review was carried out to substantiate research possibilities for the area. It is considered relevant, as a contribution, to expand the discussion in order to encourage and stimulate research that can strengthen the area of Mathematics Education in a specific way in the Training of Teachers who Teach Mathematics.

Author Biographies

Marluce Alves dos Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Colegiado de Matemática, Departamento de Educação, Paulo Afonso, Bahia, Brasil.

Doutora e Mestra em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS), Pos doutora em Educação Matemática (PUC/SP), Especialista em Educação Matemática (UCSAL), Licenciatura em Matemática (UNEB), Bacharel em Ciências Contábeis (Fundação Visconde de Cairu). Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Educação - Campus VIII, Colegiado de Matemática. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática na Contemporaneidade - EduMatCon: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/6831267857909281. Experiência em: Didática Profissional, Didática da Matemática, Formação de Professores que ensinam Matemática.

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará (IFCE), Ceará, Fortaleza, Brasil.

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor TITULAR do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE - 40h/a com DE, do curso de Licenciatura em Matemática e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 (2020 - 2026). Professor do Doutorado em Associação em Rede de Pós-Graduação em Ensino (RENOEN) e do Mestrado Acadêmico em Ensino de Cièncias e Matemática do do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica PROEPT-IFCE. Tem experiência na área de Matemática e atuando principalmente nos seguintes temas: Didática da matemática, História da Matemática, Análise Real, Filosofia da Matemática e Tecnologias aplicadas ao ensino de matemática para o nível superior. Com pesquisa voltada ao ensino de Cálculo I, II, III, Análise Complexa, EDO, Teoria dos Números. E na Universidade Aberta do Brasil, com o ensino a distância de Matemática. Desenvolve pesquisa direcionada para o ensino do Cálculo a Várias Variáveis e sua transição interna. Atua também no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) - UFC (2013 - 2021). 

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Published

2023-12-30

How to Cite

SANTOS, Marluce Alves dos; ALVES, Francisco Regis Vieira. THEORETICAL REFLECTIONS ON PROFESSIONAL DIDACTICS FOR TRAINING TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23009, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17739. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/17739. Acesso em: 13 may. 2024.