A LOOK AT INTERNSHIPS AND PRACTICES AS COMPONENTS IN THE INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17513

Keywords:

Intenships, Practices, Initial formation, Math teacher

Abstract

The objective of this work was to analyze the pedagogical project of the mathematics degree course at UFPA, Campus Salinópolis, taking into account its potential regarding the integration of internships and practices in the initial training process of mathematics teachers. To this end, the topic was discussed, taking into account legislation and literature notes. By analyzing the PPC of the aforementioned course, it was possible to identify the potential of the curriculum in terms of implementing training activities that highlight practices and internships as components. In this sense, it was evident that it is, mainly, in the Professionalizing Core of the training curriculum of the aforementioned course, which is made up of the dimensions Education, Mathematics, Physics and Research, that disciplines are found, through which it is possible to work on the PCC bias throughout the entire course and also linking it to supervised internships and other extension curricular activities.

Author Biography

Maria Alice de Vasconcelos Feio Messias, Universidade Federal do Pará (UFPA), Salinópolis, Pará, Brasil.

Possui graduação em licenciatura em matemática pela Universidade do Estado do Pará (2008), Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2013/2018), com área de concentração em Educação Matemática. Tem se dedicado aos estudos sobre Pensamento Matemático Avançado, Imagem e Definição Conceitual, Teoria APOS e suas implicações, especialmente, no âmbito do Cálculo. Tem experiência de docência no Ensino Superior e Ensino Fundamental Bilíngue. Foi membro da Diretoria da SBEM - PA nos triênios 2017- 2020 e 2020 - 2023. Foi professora do Departamento de Matemática, Estatística e Informática (DMEI) na Universidade do Estado do Pará (UEPA), da Universidade da Amazônia (UNAMA) e da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Atualmente, é professora Efetiva da Universidade Federal do Pará (Área: Educação Matemática) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em História e Ensino de Matemática (GEHEM/UFPA).

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Published

2023-12-30

How to Cite

MESSIAS, Maria Alice de Vasconcelos Feio. A LOOK AT INTERNSHIPS AND PRACTICES AS COMPONENTS IN THE INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23008, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17513. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/17513. Acesso em: 12 may. 2024.