Literatura e inclusão: uma parceria ultrapassando os limites

Authors

  • Ana Carolina Alves de Lima Oliveira Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Edla Maria G. de Alencar Trigueiro Universidade Federal do Tocantins
  • Eliane Crisitna Testa Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

Literatura; Educação Inclusiva; Leitura Literária.

Abstract

Literature has a fundamental role for inclusive education, and the reading of literature as a daily practice – stimulated and mediated by educators – means to empower the student in its search for more autonomy. Besides, we know that some literary texts bring about a reception that helps with the debate on alterity and diversity. For that reason, this article proposes a reflection on the contributions of literature to inclusive education in regular schools in the city of Araguaína (located in the state of Tocantins, Brazil), problematizing the question of how it can be mediated in the school environment, since there is a significant deficit in inclusive education in that city. Methodologically, we adopted a bibliographical research, with a qualitative approach. To theoretically support our text, we will use the following authors: Zumthor (2014); Petit (2009); Rangel (2005); Candido (2017); Yunes (1984); Lenhardt and Costa (2012); Mantoan (2003); Silva and Fachin (2002). As a result, we indicate that literature is an effectively relevant instrument for inclusive education, as many horizons can be seen to expand in inclusive education through the practice of literary reading.  

Author Biographies

Edla Maria G. de Alencar Trigueiro, Universidade Federal do Tocantins

2 Mestranda em Educação na UDE- Universidade de La Empresa- Montevidéu- Uruguai. Pós-Graduada em Administração, Coordenação e Direção Escolar; Pós-Graduada em Libras-Educação para Surdos. Licenciada em Pedagogia. Professora/Interprete de Língua Brasileira de Sinais-Libras. 

Eliane Crisitna Testa, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em Comunicação e Semiótica (PUC/SP – 2015), Mestrado em Letras pela UEL –Universidade Estadual de Londrina (2002). É professora de Literatura Portuguesa do Curso de Letras, da Universidade Federal do Tocantins (UFT/Câmpus de Araguaína) e do Curso de Pós-graduação em Língua e Literatura – PPGL/UFT.

References

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Published

2020-06-22

How to Cite

Alves de Lima Oliveira, A. C., G. de Alencar Trigueiro, E. M. ., & Testa, E. C. (2020). Literatura e inclusão: uma parceria ultrapassando os limites. Porto Das Letras, 6(2), 110–124. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/8484