DISCURSO, MEMÓRIA E HISTÓRIA
FUNCIONAMENTOS DA ESTRELA AMARELA NO HOLOCAUSTO
DOI:
https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-39stAbstract
The discussions in this article focus on the yellow star during the war, analyzed from the text-image captured on the virtual page of the Holocaust Museum in Buenos Aires. The research question that supports this article is: how, through the yellow star, are the effects of the imaginary construction of Jewish subjects marked/segregated by the Nazis constituted? The image-text is an indivisible totality that is structured by image-enunciations (Venturini, 2009, 2022, 2024), from which paraphrastic systems are formed. Our aim is to analyze the conditions of production for the creation and operation of the Holocaust Museum in Argentina, so the title is, in a way, a path to follow in order to answer the research question, which is based on history, through documents, and is therefore different from fiction. We propose to revisit the Second World War as a discourse that takes place within certain conditions of production, focusing strictly on the Holocaust and, in a larger sense, on the socio-historical conditions and memories that resonate from this event. We are affiliated with Michel Pêcheux's Discourse Analysis because, from this perspective, history means historicity, resulting from the relationship between exteriority/anteriority and the functioning of representations of thought in discursive processes.
References
AGAMBEN, G. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). São Paulo: Boitempo, 2008.
KLEMPERER, V. LTI: a linguagem do Terceiro Reich. Rio de Janeiro: Contraponto, 2009.
JORGE, B. W. G. de A. História Secreta das Forças Especiais. In: Revista Brasileira de Inteligência. Brasília: Abin, n. 7, jul. 2012, p. 106.
LEVI, P. Os que sucumbem e os que se salvam. Trad. José Colaço Barreiros Cordóva, PT: Publicações Dom Quixote, livro virtual, 2018.
MILGRAM, A; ROZETTI, R. O Holocausto: as perguntas mais frequentes. Jerusalém, 2012.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2002.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Campinas, SP: Pontes Editores, 2004.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 6. ed. Campinas, SP: Pontes, 2010.
PÊCHEUX, M. [1975]. Semântica e Discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. 5.ed. Campinas: Ed. Unicamp, 1997.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Puccinelli Orlandi. 3ª. Ed. Campinas/SP: Pontes Editores, 2002.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso. Trad. Eni Orlandi e Greciely Costa. Campinas/SP: Pontes Editores, 2019.
PETRI, V. “História das palavras” na história das ideias linguísticas: para ensinar Língua Portuguesa e para desenvolver um projeto de pesquisa. Revista Conexão Letras, Porto Alegre, v. 13, n. 19, pp. 47-58, 2018.
REES, L. O Holocausto: uma nova história. São Paulo: Vestígio, 2018.
REISS, C. Luz sobre o caos: educação, memória do Holocausto. Rio de Janeiro: Imprimatur, 2018.
ROBIN, R. A memória saturada. Trad. Cristiane Dias, Greciely Costa. Campinas/SP: Editora da UNICAMP, 2016.
ROY, J. Estrela amarela. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SPIEGELMAN, Art. Maus: a história de um sobrevivente. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM. Os Protocolos dos Sábios de Sião. Enciclopédia do Holocausto [online], 2012. Disponível em: <https://encyclopedia.ushmm.org/content/pt-br/article/protocols-of-the-elders-of-zion>. Acesso em: 22 nov. 2022.
VENTURINI, M C. Imaginário urbano: espaço de rememoração/comemoração. Passo Fundo/RS: Editora da Universidade de Passo Fundo, 2009.
VENTURINI, M. C. Espaços de memória e a resistência no discurso sobre a língua. In: Polifonia, Cuiabá, MT, v. 22, n. 31, p. 151-172, jan/jun 2015. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/3125 Acesso em: 20 jul. 2023
VENTURINI, M. C. O saber urbano por/em museus como lugares de fala. In: DIAS, Cristiane Pereira Costa; COSTA, Greciely Cristina da; BARBAI, Marcos Aurélio. Artefatos de Leitura. Campinas/SP: LABEURB/NUDECRI/Unicamp, 2020, p. 183-202.
VENTURINI, M. C. Holocausto e silêncio em (dis)curso. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 25, n. esp, p. 201–213, 2022. DOI: 10.20396/lil.v25iesp.8671211. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671211.
VENTURINI, M. C. Imaginário urbano: espaço de rememoração/comemoração. 2 ed. Campinas/SP: Pontes Editores, 2024.
VENTURINI, MARIA CLECI ; TEIXEIRA, Maria Cláudia. Holocausto, museu e universidade: estabelecendo relações com a escola. In: Andréa Rodrigues; Bruno Deusdará; Juciele Pereira Dias. (Org.). Discursos em análise do/no presente. Curitiba: CRV, 2023, v. 5, p. 205-218.
VEYNE. P. (1978 [2008]). Como se escreve a história. Trad. António José da Silva Moreira. Coimbra/PT: Edições 70 – Ed. Ver. (Lugar da História 20).
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-19 (2)
- 2024-05-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).