PORTUGUÊS COMO SEGUNDA LÍNGUA PARA SURDOS: UM OLHAR SOBRE A REDAÇÃO DO ENEM NA PERSPECTIVA DA INTERLÍNGUA E DA TRANSLINGUAGEM

Authors

Abstract

This article aims to understand and problematize how the evaluation of textual productions by deaf candidates is carried out in the context of the National High School Examination (Enem) essay, by applying the notions of interlanguage and translanguage to the problematization. In order to do so, we carried out a bibliographical and documentary research with a qualitative approach, adding the current legislation that addresses the teaching of Portuguese as a Second Language for the Deaf (PSLS), the concepts of interlanguage and translanguage, and excerpts from essays by deaf people available in the Correction Manual/2020 released by the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research. The results showed that most of the grammatical aspects verified in the essays of deaf students, in the context of the Enem, point to the first level of acquisition of Portuguese in the interlanguage. The application of translanguage studies in the analysis of texts shows that the production of the student's text as it appears is part of their identity, of their subjectivity, and allows deaf students to move between different languages dynamically. Work of this nature can contribute to the emergence of public policies that help in the development of PSLS, combined with the valorization of the Brazilian Sign Language.

Author Biographies

Jasmin Caroline de Lima, Universidade Federal de Goiás

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. 

Layane Rodrigues de Lima, Universidade Federal de Goiás

Professora e Pesquisadora do Departamento de Libras e Tradução da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. 

Leosmar Aparecido da Silva, Universidade Federal de Goiás

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. 

Hildomar José de Lima, Universidade Federal de Goiás

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. 

References

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Published

2024-03-28

How to Cite

Caroline de Lima, J., Rodrigues de Lima, L., Aparecido da Silva, L., & José de Lima, H. (2024). PORTUGUÊS COMO SEGUNDA LÍNGUA PARA SURDOS: UM OLHAR SOBRE A REDAÇÃO DO ENEM NA PERSPECTIVA DA INTERLÍNGUA E DA TRANSLINGUAGEM. Porto Das Letras, 9(4), Artigo SL3, p. 1–29. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/16431