ENSAIANDO O CONCEITO DE RACIALIDADE A PARTIR DO PRISMA DISCURSIVO
DOI:
https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-319877Abstract
Like capitalism, racism has reinvented itself and readapted itself to the various concepts and tools emerging from the 20th and 21st centuries. The internet, reality shows, the uberization of work, and all sorts of visual resources expose the social structures that foster, strengthen, and sustain the structure of racism, racial inequality, and the genocide of black Brazilians. We will reflect on the concept of race. In an academic research there is a concern about who speaks, what is spoken about, and to whom it is spoken for; therefore, we will think about how this concept is reaching the population and to whom it is addressed. And, thus, we can glimpse the following question: what kind of discourse analytic device do I need to build in order to think about race? For this, we called on Frantz Fanon, Stuart Hall, Kwame Appiah, with themes concerning race and raciality; and Ferdinand Saussure, Jaques Lacan, Mariana Cestari and Rogério Modesto, with themes concerning meaning and signifier, and racialized discourses, in order to reflect these concepts and think about them at the core of society.
References
APPIAH, Anthony. Na casa de meu pai. A África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
CESTARI, Mariana J. Por uma tomada de posição feminista e antirracista na Análise de Discurso. In: ZOPPI FONTANA, Mónica; FERRARI, Ana Josefina. (Org.). Mulheres em discurso: identificação de gênero e práticas de resistência. Campinas: Pontes, 2017, p. 183-203.
HALL, Stuart. Raça, o significante flutuante. Tradução de Liv Sovik, em colaboração com Katia Santos. Rio de Janeiro. Revista Z Cultural, n.2, ano 8, 2015a
___________. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
LACAN, Jacques. Seminário XI: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise”. RJ:Jorge Zahar Ed, 1979.
MANO A MANO: Mano Brown recebe Lula. Entrevistado: Ex-presidente da república Luiz Inácio Lula da Silva. Entrevistador: Mano Brown (Pedro Paulo Soares Pereira) 09 set. 2021. Podcast: Original Spotfiy. Disponível em: <https://open.spotify.com/embed-podcast/episode/0tlWq1FO7REyWexaI16Iz5>. Acesso em: 24 set. 2021.
MODESTO, Rogério. Interpelação ideológica e tensão racial: efeitos de um grito. In: Revista Littera, v. 9, n. 17, 2018b, p. 124-145.
ORLANDI, E. N/O limiar da cidade. In: Rua, num. esp. Campinas: Nudecri/Unicamp, 1999.
RUFINO, Luiz. Minicurso "Pedagogia das Encruzilhadas" com Luiz Rufino. Youtube, 14 de dez. de 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=il0mhfDcAIg&t=4097s&ab_channel=Drag%C3%A3odoMar>. Acesso em: 08 de set. 2021.
RUFINO, Luiz. SIMAS, Luiz Antônio. Flechas no tempo: a Educação como Encante. Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=dXh7SxfBQUE&t=3652s&ab_channel=MuseudeArtedoRio>. Acesso em: 06 de outubro 2021.
SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. Trad. Antônio Chelini, José Paulo Paes, Isidoro Blikstein Cultrix, São Paulo: 1975.
ZOPPI FONTANA, Mónica. “Lugar de fala”: enunciação, subjetivação, resistência. In: Conexão Letras, UFRGS, Porto Alegre, v. 12, 2017, p. 63-71.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-19 (2)
- 2024-05-19 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).