MAPAS VIVENCIAIS E ESPACIALIZAÇÃO DA VIDA
Abstract
In this text, we assume the spatial experience as centrality of human life. In this way, it is not possible for us to understand children and their childhoods without considering their active condition in the production of geographic space. In addition, the production of vivential maps with the children brings us closer to the enunciations they produce from their experiences in different spaces and times. Here, we will approach the vivential maps as a language genre, in the search for the understanding of children's creation and authorship.
Keywords: Vivential Maps; Spatialization of Life; Children; Childhoods.
References
ABRAMOWICZ, A. A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In: FARIA, A. L. G. de; FINCO, D. (orgs.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2002.
LEFEBVRE, Henri. La production de l’espace. Paris: Éditions Anthropos, 2000.
LEMINSKI, P. Toda poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
LIMA, Reinaldo José de. “Tem que estar no mapa porque faz parte do mundo”: cartografia com crianças em areal (RJ). Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação. Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2014
LOPES, J. J. M. Terreno baldio. Um livro sobre balbuciar e criançar os espaçoss para desacostumar Geografias. Por uma Teoria sobre a Espacialização da Vida. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
LOPES, J. J. M.; COSTA, B. M. F.; AMORIM, C. C. Mapas vivenciais: possibilidades para a Cartografia Escolar com as crianças dos anos iniciais. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 6, n. 11, p.237-256, jan./jun., 2016.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stiner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.
MASSEY, Doreen. Pelo Espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MÜLLER, H. Tudo que tenho levo comigo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
QVORTRUP, Jens. Childhood as a Structural Form. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William Arnold; HONIG, Michael-Sebastian. The Palgrave Handbook of Childhood Studies. London: Palgrave Macmillan, 2009. Cap. 1, p. 21-33.
VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na Pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.
______________. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo; Ekaterina Vólkova Américo. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).