PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
Abstract
This paper aims at explain a methodological proposal for teaching of textual genre scientific article. Suggestions described here are the result of authors experience who work in Higher Education and teach reading and writing Portuguese Courses for lincenciate, bachelor and technological degree in three different universities in Brazil: Federal University of Acre (UFAC), Federal University of Amazonas (UFAM) and University of Brasília (UnB). Systematization of undergraduate activities around textual genres is justified by the need for students learning how to read and write academic texts in specialized areas of higher education spheres. Hence, we expect to assist teachers in Instrumental Portuguese, Reading, Interpretation and Text Production and Scientific Work Methodology Courses, as there are few initiatives which provide authentic situations of communicative interaction in university circles. The target of this proposal is to enhance reading and writing with vocabulary selection and structure appropriate to text type, so that undergraduate students can improve these skills to scientific production and papers submission in scientific events, annals and journals.
References
BARBOSA, M. A. Lexicologia, Lexicografia, Terminologia, Terminografia, Identidade científica, Objeto, Métodos, Campos de atuação. SIMPÓSIO LATINO-AMERICANO DE TERMINOLOGIA E I ENCONTRO BRASILEIRO DE TERMINOLOGIA TÉCNICO-CIENTÍFICA. 1990, Brasília. Anais... Brasília, 1990, p. 152-158.
BITTENCOURT, M. Academic Abstracts: a genre analysis. Dissertação de Mestrado. Florianópolis. Programa de Pós-Graduação em Inglês/Universidade Federal de Santa Catarina, 1995.
CORTES, G. O. O gênero artigo científico e os manuais didáticos acadêmicos: um olhar sobre as propostas de ensino. Revista UniLetras. v. 31, n. 2, 2009. DOI: https://doi.org/10.5212/uniletras.v31i2.1891.
COSTA, A. R. O gênero textual artigo científico: estratégias de organização. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Recife, 2003.
CRAVEIRO, M., CAMPETTI SOBRINHO, G. Guia prático de leitura e escrita: redação, resumo técnico, ensaio, artigo, relatório. In: OLIVEIRA, J. L. de (Org.). Guia prático de leitura e escrita: redação, resumo técnico, ensaio, artigo, relatório. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GARCIA, O. M. Comunicação em prosa moderna. 25ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
GONÇALVES, E. P. Iniciação à Pesquisa Científica. São Paulo: Alínea, 2003.
GUIMARÃES, T. C. Comunicação e linguagem. São Paulo: Pearson, 2012.
GUSTAVII, B. Como escrever e ilustrar um artigo científico. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
MACHADO, A. R; LOUSADA, E; ABREU-TARDELLI, L. S. Planejar gêneros acadêmicos. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
MACHADO, A. R; LOUSADA, E; ABREU-TARDELLI, L. S. Resumo. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
MEDEIROS, J. B. Redação Científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. 11. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
OLIVEIRA, M. F. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011. 72 p.
PAVEL, S.; NOLET, D. Manual de terminologia. Adaptação para a língua portuguesa de Enilde Faulstich. Canada: Public Works and Government Services, 2002.
QUADROS, R. M.; STUMPF, M. R. Libras: que língua é essa? Revista Roseta. v. 2, n. 1, 2019. Disponível em: http://www.roseta.org.br/pt/2019/02/21/libras-o-que-e-esta-lingua/ Acesso em: 14 set 2020.
SILVA, P. N.; ROSA, R. O plano de texto do artigo científico: caracterização e perspectivas didáticas. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. v. 35, n. 4, dez 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1678-460x2019350409
VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade. Fundamentos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).