“Qual Inglês você ensina? Americano ou Britânico?” Propostas Pedagógicas para a Formação Inicial
Abstract
The main purpose of this article is to propose activities for pre-service teacher education in English language programs based on the perspective of Latin-American postcolonial studies (QUIJANO, 2005; MIGNOLO, 2008, 2017; MIGNOLO; WALSH, 2018) in order to investigate the coloniality and decoloniality within the teaching and the learning of English. In addition, we seek to rethink some aspects of pre-service teacher education in English language programs aiming at the construction of Decolonial Pedagogies. We conclude that to develop student´s citizenship and criticism at school it is mandatory to prepare the future teachers to teach English beyond linguistic barriers. All in all, the pre-service teacher education language programs should offer grounds for the future teacher to rethink the ways the English language is represented by themselves, by the students and in general, understanding that teaching is a political act that caters for the recognition and respect of epistemological diversity.
References
BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. Introdução. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 09-26.
BORELLI, J. D. V. P. Caminhos e vivências de uma atuação crítica decolonial. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE-MÓR, W. (Org.). Perspectivas Críticas de Educação Linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 139-148.
CASTRO GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 9-23.
DIAS, R.; JUCÁ, L.; FARIA, R. High up. Cotia/SP: Macmillan, 2013.
DUBOC, A. P. M. Atitude decolonial na universidade e na escola: por uma educação outra. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (Org.) (De)colonialidade na relação escola-universidade para a formação de professoras(es) de línguas. Campinas/SP: Pontes, 2020. p. 237-264.
ELLIS, A. K. Teaching learning and assessment together: reflective classroom. New York: Eye on Education, 2001.
FAGUNDES, I. Z. Z.; AMADO, G. T. R. ELLA – Uma proposta decolonial de ensino-aprendizagem de língua inglesa a distância. 2020. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1476>. Acesso em: 27 set. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCÉS, F. Las políticas del conociemento y la colonialidad lingüística y epistémica. In: CASTRO GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 217-242.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008,
GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, jan./abr. 2016. p. 25-49.
HIRSCH, M. The generation of postmemory. Poetics today, v. 29, n. 1, p. 103-128, 2008.
JORGE, M. L. S. Preconceito contra o ensino de língua estrangeira na rede pública. In: LIMA, D. C. de. Inglês em escolas públicas não funciona. Uma questão de múltiplosolhares. São Paulo: Parábola, 2009. p. 161-168.
JUCÁ, L. V. Expandindo perspectivas: ensaios para uma formação docente colonial. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (Org.). (De)colonialidade na relação escola-universidade para a formação de professas(es) de línguas. Campinas/SP: Pontes, 2020. p. 237-264.
AUTOR. Título. Cidade: Editora, 2018.
AUTORES. Título. In: AUTORES. Livro. Cidade: Editora, 2021.
LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 3, n.22, set/dez. 2014.
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del sur: contribuiciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GOMÉZ, S.; GROSFOGUEL, R. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar, 2007. p. 127-168.
MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.
MIGNOLO, W. D. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu/PR, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017.
MIGNOLO, W. D.; WALSH, C. E. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. London: Duke University Press, 2018.
MONTE-MÓR, W. Sobre (de)colonialidade na formação docente brasileira na área de Línguas e Linguagens. In: MONTE-MÓR, W.; VAZZ, R. DELA – Decolonialidade e Linguística Aplicada. Evento Ciclo 1. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=RUsYB9I9ThM>. Acesso em: 14 de set. 2021.
NUTTAL, C. Teaching Reading Skills in a foreign language. Oxford: Macmillan Heinemann, 1996.
PARDO, F. S. Decolonialidade e ensino de línguas: perspectivas e desafios para a construção do conhecimento corporificado no cenário político atual. Revista Letras Raras, v. 8, n. 3, p. 200-221, 2019.
QUEIROZ, L. Decolonialidade e concepções de língua: Uma crítica linguística e educacional. Campinas/SP: Pontes Editores, 2020.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais. 2005. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf>. Acesso em: 18 de ago. 2021.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. 2008. Tese (Doutorado) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.
SIQUEIRA, S. Por uma educação linguística crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE-MÓR, W. (Org.). Perspectivas Críticas de Educação Linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 201-212.
SOUZA, L. M. T. M. Decolonial: ser, estar ou fazer? In: SOUZA, L. M. T. M.; HAUS, C. DELA – Decolonialidade e Linguística Aplicada. Evento Ciclo 1. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=UkwfFona7-A>. Acesso em: 24 de set. 2021.
VERONELLI, G. Sobre a decolonialidade da linguagem. Revista X, v. 16, n. 1, p. 80-100, 2021.
WALSH, C. (Ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. tomo I, 553 p.
WALSH, C. Notas pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: CANDAU, Vera M. (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: Letras, 2016. p. 65-75.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).