Corporeidade, Letramentos e Ensino de Língua Inglesa Antirracista: Problematizando Imagens e Construindo Novos Sentidos

Authors

Abstract

Discussing racial identities comprise the body and racialization processes on different societies. In Brazil, race is understood as a social, cultural and historical concept (GOMES, 2005; GOMES, 2019), that permeates and ranks subjective and social relations (BONILLA-SILVA, 1997). In this sense, representations of the other, especially on the media, are tools to perpetuate negative stereotypes and reproduce hegemonic discourses (BORGES, 2012; XAVIER, 2021). Considering social relations between the body, images and racial issues in the Brazilian context, this paper aims to discuss how images from real situations can be used in English classes prompt a critical debate about racial issues, working from a critical literacies (MENEZES DE SOUZA, 2011; MONTE MÓR, 2018)  and visual literacy perspective (MIZAN; FERRAZ, 2021). Throughout the analyses of two advertisement pieces, we argue that problematizing images, taking into account verbal and non-verbal aspects, consists in an antiracist micro-action, from a critical and contextualized standpoint. We highlight the importance of considering the body as central element of the meaning making process, not only in the sense of bringing images to class, but also in a way that considers and encourages students’ agencies, taking into account situated practices and discussions.   

KEYWORDS: Body; Literacies; Racialization, English teaching.

References

AUMENTA NÚMERO DE MODELOS NEGROS EM CAMPANHAS PUBLICITÁRIAS. Cultura UOL (online), Redação, 2019. Disponível em: https://cultura.uol.com.br/noticias/12909_aumenta-numero-de-modelos-negros-em-campanhas-publicitarias.html

BONILLA-SILVA, E. Rethinking racism: Toward a structural interpretation. American sociological review, Vol. 62, No. 3 p. 465-480, 1997.

BORGES, R. S.. Mídia, racismos e representações do outro: ligeiras reflexões em torno da imagem da mulher negra. In: BORGES, R.; BORGES, R. S. (Org.). Mídia e Racismo. 01. ed. Petrópolis -RJ: DP et alii, p. 178-203, 2012.

COSTA, K. R. B. De quando a pluralidade revela a invisibilidade In: BORGES, R.; BORGES, R. S. (Org.). Mídia e Racismo. 01. ed. Petrópolis -RJ: DP et alii, p. 40-63, 2012.

CRUZ, J. T.; MARTINS, P. Colorismo e embranquecimento na rede: o racismo e a tentativa histórica de apagar a ancestralidade africana. In: Reunião Brasileira De Antropologia, 31., 2018, Brasília. Anais… Disponível em: https://www.31rba.abant.org.br/arquivo/. Acesso em: 15 out. 2020.

DUBOC, A. P. M; MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Delinking Multiliteracies and the Reimagining of Literacy Studies. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 21, n. 2, 2021.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. Pearson Education, 2001.

FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. As imagens nas aulas de inglês: Por um letramento visual ético e responsável. In: FERRAZ, D. M; KAWACHI-FURLAN, C. J. (Org.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. 1ed.São Paulo: Pimenta Cultural, v. 1, 2019, p. 245-263.

FERREIRA, A. J. Social identities of black females in English textbooks used in Brazil and Cameroon: intersecctionalities of race, gender, social class and critical racial literacy. Revista X, [S.l.], v. 14, n. 4, p. 20-40, set. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v14i4.66191. Acesso em: 10 nov. 2019.


FERREIRA, A. J. Educação Linguística Crítica e Identidades Sociais de Raça. In: PESSOA, R. R; SILVESTRE, V.P.V; MONTE MÓR, W. (Org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2018, v. 1, p. 41-48.

FERREIRA, A. J. Identidades sociais, letramento visual e letramento crítico: imagens na mídia acerca de raça/etnia. Trabalho em Linguística Aplicada, 2012, v. 51, p. 193-215.

FERREIRA, R. F; CAMARGO, A. C. As relações cotidianas e a construção da identidade negra. Psicologia: ciência e profissão, v. 31, 2011, p. 374-389.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido [recurso eletrônico]. Editora: Paz e Terra, 2013.

GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação Anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, MEC, Secretaria de educação continuada e alfabetização e diversidade, 2005, p. 39 - 62.

GOMES, N. L. A compreensão da tensão regulação/emancipação do corpo e da corporeidade negra na reinvenção da resistência democrática. PERSEU: História, Memória e Política, n. 17, 2019, p. 123-142.

GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, p. 98-109, 2012.

GOMES, C; DUQUE-ARRAZOLA, L. S. Consumo e identidade: o cabelo afro como símbolo de resistência. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 11, n. 27, p. 184-205, fev. 2019. ISSN 2177-2770. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/496>. Acesso em: 29 jun. 2021.

GROSFOGUEL, R.; ONESKO, G. C. A complexa relação entre modernidade e capitalismo: uma visão descolonial. Revista X, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 6-23, feb. 2021. ISSN 1980-0614. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/78186>. Acesso em: 19 feb. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v16i1.78186.

HOOKS, Bell. Black looks: Race and representation. Routledge, 2015.

IVENICKI, A. Perspectivas multiculturais para o currículo de formação docente antirracista. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 12, n. 32, p. 30-45, maio 2020. ISSN 2177-2770. Disponível em:< http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/890>. Acesso em: 04 jun. 2020.

JORGE, M. Critical Literacy, Foreign Language Teaching and the Education about Race Relations in Brazil. The Latin Americanist (Orlando, Fla.) 56, 2012, p. 79-90.

JORGE, M. Livros didáticos de línguas estrangeiras: construindo identidades positivas. In: FERREIRA, A. J. (Org.). As políticas de livros didáticos e identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em livros didáticos. Campinas: Pontes, 2014, p. 73-90.

MATTOS, A. M. A.; JUCÁ, L.; JORGE, M. L. S. Formação crítica de professores: por um ensino de línguas socialmente responsável. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 15, p. 64-91, 2019 Disponível em: https://doi.org/10.12957/pr.2019.38666. Acesso em: 16 out. 2019.

MENEZES DE SOUZA, L.M. Para uma redefinição de letramento crítico. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. A. (Org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. São Paulo: Paco, 2011. p. 128-140.

MIZAN, S.; FERRAZ, D. M. Educating in Times of Pandemic: Images as Micropolitics of Epistemic Disobedience to the Modern and Humanist Epistemologies of the Global North. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, p. 433-466, 2021.

MIZAN, S.. A linguagem visual e suas contribuições nas perspectivas críticas de educação linguística. In: PESSOA, R. R; SILVESTRE, V.P.V; MONTE MÓR, W. (Org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2018, v. , p. 225-240.

MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: JORDÃO, C. M; MARTINEZ, J. Z; MONTE MÓR, W. (Orgs.) Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

NASCIMENTO, G. Etnicidade e raça em atividades de língua inglesa em uma universidade na Bahia. Caderno de Pesquisa, São Paulo , v. 49, n. 173, p. 208-224, Sept. 2019 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742019000300208&lng=en&nrm=iso>. access on 27 Jan. 2021. Epub Oct 17, 2019. https://doi.org/10.1590/198053146287.
NOGUEIRA, O. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo social, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2007.
PALHARES, A. C. M. H. Língua, cultura, educação e Colonialidade: reflexões sobre o ensino-aprendizagem de línguas em uma perspectiva pós-colonial. Interfaces de Saberes, v. 12, n. 1, 2013.

PENNYCOOK, A.; PESSOA, R.R.; SILVESTRE, V.P.V. Reflections on critical applied linguistics: a conversation with Alastair Pennycook. Signótica , 28 (2), 2016, pp.613-632.

PINTO JR, C. G. Black Lives Matter: efeitos e sentidos da Teoria Racial Crítica na sala de aula de língua inglesa da escola pública. Dissertação de mestrado, UFMG, 143f, 2020.

REIS, P.; JORGE, M. O pensamento decolonial e a educação crítica: repensando o ensino de línguas na atualidade. Gláuks-Revista de Letras e Artes, v. 20, n. 1, p. 49-63, 2020.

SANTOS G. N.; WINDLE, J. The Nexus of Race and Class in ELT: From Interaction Orders to Orders of Being, Applied Linguistics, Volume 42, Issue 3, June 2021, Pages 473–491, https://doi.org/10.1093/applin/amaa031

SILVA, J. G. Corporeidade e identidade, o corpo negro como espaço de significação. In: Congresso Internacional Interdisciplinar em Sociais e Humanidades – CONINTER, n. 3, v. 17, p. 263-275, 2014. Disponível em: http://aninter.com.br/Anais%20CONINTER%
203/GT%2017/18.%20SILVA.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

SILVA, A. C. Letramento crítico (visual e racial): desconstruindo representações unívocas e suas violências. Revista X, [S.l.], v. 14, n. 5, p. 169-180, nov. 2019. ISSN 1980-0614. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/68452>. Acesso em: 29 jun. 2021.
STROZENBERG, I. O apelo da cor: percepção dos consumidores sobre as imagens da diferença racial na propaganda brasileira. Comunicação, Mídia e Consumo (São Paulo), São Paulo, 2 (2), 2005, p. 99-220.

VAN DIJK, T. A. Structures of discourse and structures of power. In J.A. Anderson (Ed.), Communication Yearbook 12, Newbury Park, CA: Sage, 1989, p. 18-59.

XAVIER, J. P. In my skin: racial education and post abyssal thinking of black aesthetics. Gragoatá, v. 26, n. 56, p. 912-934, 29 set. 2021. https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.51598

Published

2022-07-21

How to Cite

Humberto de Oliveira, L. (2022). Corporeidade, Letramentos e Ensino de Língua Inglesa Antirracista: Problematizando Imagens e Construindo Novos Sentidos. Porto Das Letras, 8(3), 150–170. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/13311