Estudantes hispano falantes e seu aprendizado do português brasileiro
vicissitudes da linguagem formal e informal
Abstract
Abstract: Narratives are a strong human tool for sharing experiences and knowledge. By narrating their experiences, subjects reveal knowledge, weaknesses, expectations, and learning. Based on this assumption, in this article we will analyze the development of Portuguese language learning by Spanish-speaking students immersed in the Brazilian context, situated between two types of language: formal or academic language and popular language. In this sense, the analysis will be based on a case study within the area of Folk Linguistics studies. To conduct this research, one question was established: What narratives emerge when students talk about their experiences practicing Brazilian Portuguese? As well as the question, one objective was posed: To describe the narratives told by students. The sample comprises two participants who live in Brazil and are pursuing a master's degree. The semi-structured interview was selected as a data collection instrument, based on questions about students' experiences learning and practicing Brazilian Portuguese. The data showed that, sample participants learn to write and speaking correctly to enter into an academic life, and not so much into a social life, and also that when they have an informal conversation, when they discover this popular Brazilian language, it takes them a little longer to understand sentences and decode the meaning of some words. In conclusion, the study revealed that when they have a social immersion, everything changes, because they learn two types of language, colloquial jargon, and academic language.
Key words: folk linguistics; language learning; Spanish-speaking students.
References
AVENDAÑO, C. S. “Ticos auténticos… que no hablan español” ideologías sobre las lenguas minoritarias y la diversidad lingüística de costa rica. Filología y Lingüística. Costa Rica, 39 (2), ISSN: 0377-628X, p. 191-218, 2013. Disponível em: http://www.kerwa.ucr.ac.cr/bitstream/handle/10669/14542/15096-27511-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 20/02/2021.
BARCELOS, A. M. F. Compreendendo a pesquisa (de) narrativa. In: GOMES JUNIOR, R. C. (Org.). Pesquisa narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 17-37.
CHAVES, I. M. A. A pesquisa narrativa: uma forma de evocar imagens da vida de professores. Educação em Debate. Vol. 1, N. 39, p. 86-93, 2000. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/14445/1/2000_art_imchaves.pdf Acesso em: 15/02/2021.
GOMES JUNIOR, R. C. Pesquisa narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
MELLO, D. Pesquisa narrativa e formação de professores. In: GOMES JUNIOR, R. C. (Org.). Pesquisa narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 38-61.
MURILLO, C. V. J. Lingüística popular: El español de Costa Rica según los ticos y algunos centroamericanos residentes en el país. Revista Internacional De Lingüística Iberoamericana. Vol. 6, N. 1 (11), p. 55-99, 2008. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41678324?seq=1 Acesso em: 11/02/2021.
PAVEAU, Marie-Anne. Linguística folk: uma introdução. Organizado por Roberto
Leiser Baronas, Tamires Cristina Bonani Conti e Julia Lourenço Costa. Araraquara:
Letraria, 2020. Disponível em: https://www.letraria.net/wp-content/uploads/2021/01/Linguistica-folk-uma-introducao-Letraria-VER-ONLINE.pdf Acesso em: 22/02/2021.
SAHAGOFF, A. P. Pesquisa narrativa: uma metodologia para compreender a experiência humana. XI Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-Graduação, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/arquivos_trabalhos/3612/879/1013.pdf Acesso em: 22/02/2021.
SALVA, Sueli. Narrativas da vivência juvenil feminina: histórias e poéticas produzidas por jovens de periferia urbana de Porto Alegre. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/14678/000661066.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 10/02/2021.
SOUSA, M. G. S.; CABRAL, C. L. O. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes. Vol. 33, N. 2, p. 149-158, jul.-dez. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316718377_A_narrativa_como_opcao_metodologica_de_pesquisa_e_formacao_de_professores Acesso em: 01/02/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).