Estudantes hispano falantes e seu aprendizado do português brasileiro

vicissitudes da linguagem formal e informal

Authors

  • Estefanía Hincapié Aguirre Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Flávia Girardo Botelho Borges PPGEL – Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Abstract

Abstract: Narratives are a strong human tool for sharing experiences and knowledge. By narrating their experiences, subjects reveal knowledge, weaknesses, expectations, and learning. Based on this assumption, in this article we will analyze the development of Portuguese language learning by Spanish-speaking students immersed in the Brazilian context, situated between two types of language: formal or academic language and popular language. In this sense, the analysis will be based on a case study within the area of Folk Linguistics studies. To conduct this research, one question was established: What narratives emerge when students talk about their experiences practicing Brazilian Portuguese? As well as the question, one objective was posed: To describe the narratives told by students. The sample comprises two participants who live in Brazil and are pursuing a master's degree. The semi-structured interview was selected as a data collection instrument, based on questions about students' experiences learning and practicing Brazilian Portuguese. The data showed that, sample participants learn to write and speaking correctly to enter into an academic life, and not so much into a social life, and also that when they have an informal conversation, when they discover this popular Brazilian language, it takes them a little longer to understand sentences and decode the meaning of some words. In conclusion, the study revealed that when they have a social immersion, everything changes, because they learn two types of language, colloquial jargon, and academic language.

Key words: folk linguistics; language learning; Spanish-speaking students.

Author Biographies

Estefanía Hincapié Aguirre, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em LICENCIATURA BÁSICA CON ÉNFASIS EN INGLÉS pela Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Bogotá, Colombia-2015). Atualmente é bolsista da CAPES PAEC/OEA e está fazendo seu mestrado em ESTUDOS DE LINGUAGEM na linha de Linguística na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Tem experiência na área de linguística como docente de aula (inglês e espanhol).

Flávia Girardo Botelho Borges, PPGEL – Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso (1999) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professora do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (UFMT) e líder do Grupo de Pesquisa em Linguagem, Ensino, Interação e Aprendizagem (LEIA). É coordenadora pedagógica e professora dos cursos de Português para Estrangeiros e do exame CELPE-BRAS da UFMT. Também participa como coordenadora da área de Português para Estrangeiros da Rede Andifes-IsF. Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: Português como língua estrangeira/segunda/adicional; Formação de Professores de Português como língua estrangeira/adicional, Letramentos, Didática do ensino-aprendizagem de línguas.

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Published

2021-11-07

How to Cite

Hincapié Aguirre, E., & Girardo Botelho Borges, F. (2021). Estudantes hispano falantes e seu aprendizado do português brasileiro: vicissitudes da linguagem formal e informal. Porto Das Letras, 7(4), 41–58. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/12434