“Ebó imagético”
um experimento conceitual para a compreensão do Cinema Negro Brasileiro como ferramenta de expurgo da colonialidade
DOI:
https://doi.org/10.20873-rpv10n1-34Keywords:
Cinema Negro. Racismo. Afropessimsimo. Candomblé. Ebó. Cosmopercepção.Abstract
The article investigates how Brazilian Black cinema portrays violence and death of Black people and the impact of these representations on the construction of a social imaginary. Based on the analysis of works such as “Rapsódia para um Homem Negro” (Gabriel Martins, 2015), “Rio das Almas e Negras Memórias” (Taize Inácia and Thaynara Rezende, 2019), “M8: when death helps life” (Jeferson De, 2020) and Egum (Yuri Costa, 2020), the author proposes the concept of “imagetic ebó”. This concept aims to understand visual narrative as a healing ritual, allowing a symbolic purge of racist crystallizations in cinema and a confrontation of the necropolitics that mark black trajectories. The study suggests that Brazilian Black Cinema not only denounces violence, but also acts as a tool of resistance and recreation of subjectivities, promoting a reflection on the survival of social death, continuous slavery and coloniality.
References
CANDIDO, Marcia Rangel et al. Gênero e Raça no Cinema Brasileiro. Revista Brasileira de Ciências Soci-ais, v. 36, 2021.
CARVALHO, Noel dos Santos; DOMINGUES, Petrônio. Dogma feijoada a invenção do cinema negro brasilei-ro. Revista brasileira de ciências sociais, v. 33, 2017.
DIAZ-BENÍTEZ, María Elvira. Vidas negras: pensamento radical e pretitude. In: BARZAGHI, Clara et al (org.). Pensamento Negro Radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo Edições, 2021. Cap. 1. p. 7-29.
GONZALEZ, Lelia. Por um feminismo afrolatinoamericano: ensaios, intervenções e diálogos. São Pau-lo:Editora Zahar/ Grupo Companhia das Letras, 2020.
HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. In: BARZAGHI, Clara et al (org.). Pensamento Negro Radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo Edições, 2021. Cap. 1. p. 105-131.
HOOKS, Bell. Olhares Negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.
MARINHO, Roberval Falojutogun. O Imaginário Mitológico na Religião do Orixás. In: FILLHO, Aulo Barreti (org.). Dos Yorùbá ao candomlé Ketu: origens, tradições e continuidade. São Paulo: Edusp, 2010. Cap. 4. p. 161-194.
MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona, 2014. 299 p. Tradução de Marta Lança.
MBEMBE, Achille. Políticas da Inimizade. Lisboa: Antígona, 2017. 250 p. Tradução de Marta Lança.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Autêntica Editora, 2019.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Editora Perspectiva SA, 2016.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Mórula editorial, 2019.
SANTOS, Juana Elbein dos. Os Nagô e a Morte: pàde, àsèsè e o culto égun na bahia. 14. ed. Petrópolis: Vo-zes, 2012. 304 p.
SEGATO, Rita. La Nación y sus Otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de Políticas de la Identidad. Buenos Aires, Prometeo Libros, 2007. Cap. 1. p. 15-36. Cap. 2. p. 36-69.
SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Mórula Editorial, 2019.
SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Mórula editori-al, 2019.
SOUTO, Mariana. Infiltrados e invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. Salvador: Edufba, 2019. 257 p.
WILDERSON III, Frank B. Estamos tentando destruir o mundo”: Antinegritude e violência policial depois de Ferguson: uma entrevista com Frank B. Wilderson III. Entrevista concedida a Jared Ball. Tradução de Felipe Coimbra Moretti. Ayé: Revista de Antropologia - Edição Especial – Tradu-ções, v. 1. n.1, p. 94-108. (2019), Acarape, 2019
WILDERSON, Frank B, III. Afropessimismo. São Paulo: Todavia, 2021.400
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josué Victor dos Santos Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Magazine is under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0), according to which:
1) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution which allows the sharing of articles published with the recognition of authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are authorized to enter into additional contracts separately for distribution of the version of the work published in this journal, as long as there is recognition of authorship and initial publication in Perspectivas.
3) Authors are authorized and encouraged to disseminate published texts with proper references to the journal and its authors.














