Social inequalities in remote education in times of pandemic

Autores

  • Erika da Silva Maciel Federal University of Tocantins
  • Luan Pereira Lima Federal University of Tocantins https://orcid.org/0000-0003-2067-6916
  • Fernando Rodrigues Peixoto Quaresma Federal University of Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a5en

Palavras-chave:

Remote teaching, Social differences, Covid-19

Resumo

The year 2020 was marked by the appearance of a new coronavirus, making changes necessary in all areas of citizens' lives, especially in education, which needed to be reformulated. In Brazil, there are social inequalities that affect access to digital technologies or education itself. The purpose of this study is to verify in the literature what has been produced about remote education associated with social inequalities and what are the impacts of these inequalities on students' learning in times of pandemic. A bibliographic and exploratory research was used. It is verified with the findings that the lack of access to the internet, in general, and to digital media in a more specific way, can cause lasting impacts on the lives of Brazilian children and adolescents.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Erika da Silva Maciel, Federal University of Tocantins

PhD in Sciences from CENA-USP. Professor of the Physical Education course at the Federal University of Tocantins (UFT). Coordinator of the Postgraduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins (UFT). erikasmaciel@mail.uft.edu.br.

Luan Pereira Lima, Federal University of Tocantins

Graduated in Physical Education from the Federal University of Tocantins, Master's in Science and Health Teaching from the Federal University of Tocantins-UFT. luanuftedufisica2016@mail.uft.edu.br

Fernando Rodrigues Peixoto Quaresma, Federal University of Tocantins

Doctor in Health Sciences from the ABC School of Medicine. Graduated in Physical Education from the Federal University of Tocantins, Master's in Science and Health Teaching from the Federal University of Tocantins-UFT. quaresma@uft.edu.br.

Referências

AQUINO et al. Social distancing measures to control the COVID-19 pandemic: Potential impacts and challenges in Brazil. Ciência e Saúde Coletiva. v.25, p. 2423–2446, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10502020>. Accessed on: August 3, 2021.

ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257–275, 2020. Available from: <https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/%20article/view/621>. Accessed on: August 3, 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. de 05 de outubro de 1988. Available from: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/contituicao/constituicao.htm> Accessed on: August 3, 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Available from: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Accessed on: August 3, 2021.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n° 13.005, de 25 junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2014. Available from: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014- 778970-publicacaooriginal-144468-pl.html>. Accessed on: August 3, 2021.

CARDOSO, C. A.; FERREIRA, V. A.; BARBOSA, F. C. G. (Des)igualdade de acesso à educação em tempos de pandemia: uma análise do acesso às tecnologias e das alternativas de ensino remoto. Revista com Censo, v. 7, n. 3, p. 38–46, 2020. Available from: <http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/929>. Accessed on: August 3, 2021.

CREPALDI, M. A. et al. Terminalidade, morte e luto na pandemia de COVID-19: demandas psicológicas emergentes e implicações práticas. Estudos de psicologia (Campinas), Campinas, v. 37, p. 3-12, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200090>. Accessed on: August 3, 2021.

DEMENECH, L. M. et al. Desigualdade econômica e risco de infecção e morte por COVID-19 no Brasil. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 23, p. 1-12, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/1980-549720200095>. Accessed on: August 3, 2021.

Diário Oficial da União. (1º de abril de 2020). Medida Provisória nº 934. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior. Available from: <http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591>. Accessed on: August 3, 2021.

DUTRA, N. C. G. the Experience of the Maranhão State Public Network. Revista Pedagogia Cotidiano Ressignificado, v. 1, n. 4, p. 111–119, 2020. Available from: <https://rpcr.com.br/index.php/revista_rpcr/article/view/7>. Acesso em 07 de jan. 2021.

FRANZÃO, L. Veja quais países iniciaram a vacinação contra a Covid-19; Brasil está fora. Available from: <https://www.cnnbrasil.com.br/saude/2020/12/24/quais-os-paises-que-ja-comecaram-a-vacinacao-contra-a-covid-19>. Acesso em 06 de Jan. de 2021.

FERENTZ, L. et al. “Comportamento em tempos de Coronavírus no Brasil: utilização de hashtags no início do isolamento social”. Comunicação em Ciências da Saúde, v. 31, n. 1, 2020. Available from: <https://doi.org/10.51723/ccs.v31iSuppl%201.690>. Accessed on: August 3, 2021.

FERREIRA, L. A. M. NOGUEIRA, F. M. B. Impactos das políticas educacionais no cotidiano das escolas públicas e o plano nacional de educação. Arquivo Brasileiro de Educação, v. 3, n.5, p.102-129, 2016. Available from: <https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2015v3n5p102>. Acesso em 09 de jan. 2021.

GALHARDI, C. P. et al. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência e Saúde Coletiva, v. 25, n. 2, p. 4201–4210, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/1413812320202510.2.28922020>. Accessed on: August 3, 2021.

HOLANDA, V. N. Pandemia de covid-19 e os esforços da ciência para combater o novo coronavírus. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 8, n.1, p. 360- 361, 2020. Available from: <https://interfaces.leaosampaio.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/view/748>. Accessed on: August 3, 2021.

MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação Em Tempos De Pandemia No Brasil: Saberesfazeres Escolares Em Exposição Nas Redes. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, p. 215–224, 2020. Available from: <https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026>. Accessed on: August 3, 2021.

OLIVEIRA, J. B. A.; GOMES, M.; BARCELLOS, T. Covid-19 and back to school: Listening to evidence. Ensaio, v. 28, n. 108, p. 555–578, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802885>. Accessed on: August 3, 2021.

PRADO CÓ, E.; AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. Ensino de línguas em tempos de pandemia: experiências com tecnologias em ambientes virtuais Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 3, p. 112–140, 2020. Available from: <https://doi.org/10.12957/redoc.2020.53173>. Acesso em 09 de jan. 2021.

PEREIRA, C. MEDEIROS, A. BERTHOLINI, F. O medo da morte flexibiliza perdas e aproxima polos: consequências políticas da pandemia da COVID-19 no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 54, n. 4, p. 952-968, 2020. Available from: <https://doi.org/10.1590/0034-761220200327>. Acesso em 07 de jan. 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. – 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Available from: <https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf>. Accessed on: August 3, 2021.

SAMEER EL KHATIB, A.; CHIZZOTTI, A. Aulas por videoconferência: uma solução para o distanciamento social provocado pela Covid-19 ou um grande problema? Revista EDaPECI, v. 20, n. 3, p. 26–45, 2020. Available from: < https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.314031.26-45>. Accessed on: August 3, 2021.

SANTOS, Edméa O. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? #livesdejunho... Revista Docência e Cibercultura. Notícias. 2020. Available from: <https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/redoc/announcement/view/1119>. Accessed on: August 3, 2021.

SANTOS, M. P. A. et al. População negra e Covid-19: Reflexões sobre racismo e saúde. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 225–244, 2020. Available from: < https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.014>. Accessed on: August 3, 2021.

STEVANIM, L. F. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. Radis, n. 215, p. 10–15, 2020. Available from: <https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43180>. Accessed on: August 3, 2021.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, E. H. B.; SILVA NETO, J. G.; SANTOS, M. C. Pedagogia Da Pandemia : Reflexões Sobre a Educação Em Tempos De Isolamento Social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, v. 01, p. 29–44, 2020. Available from: <https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/31695>. Accessed on: August 3, 2021.

SILVA, M. R. DA; PIRES, G. D. L.; PEREIRA, R. S. Bolsonaro e a COVID-19: e daí? “o Brazil tá matando o Brasil ”, “ do Brasil, SOS ao Brasil”, “chora a nossa pátria, mãe gentil...” Revista de Educação Física, esporte e lazer, v. 32, n. 62, p. 1–19, 2020.

UNESCO. COVID-19 impact on education. Available from: <https://en.unesco. org/covid19/educationresponse>. Accessed on: August 3, 2021.

WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. “A pandemia de COVID-19 no Brasil crônica de uma crise sanitária anunciada”. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, 2020. Available from: < http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00068820 >. Accessed on: August 3, 2021.

WILLIAMSON, E. J. et al. Factors associated with COVID-19-related death using OpenSAFELY. Nature, v. 584, p. 430–436, 2020. Available from: <https://www.nature.com/articles/s41586-020-2521-4>. Accessed on: August 3, 2021.

Publicado

2021-04-01

Como Citar

MACIEL, Erika da Silva; LIMA, Luan Pereira; QUARESMA, Fernando Rodrigues Peixoto. Social inequalities in remote education in times of pandemic. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 2, p. a5en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a5en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14134. Acesso em: 22 nov. 2024.