TRANSDISCIPLINARY PERSPECTIVES IN PANDEMIC TIMES: Remote education in response to the teaching crisis

Auteurs-es

  • Joseneide dos Santos Gomes IEFE University
  • Manuel Francisco Neto Higher Institute of Educational Sciences of Luanda
  • Maria Mbuanda Caneca Gunza Francisco Higher Institute of Health Sciences at the Agostinho Neto University.

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a14en

Mots-clés :

Coronavirus; Face-to-face teaching; Distance learning; Online Teaching; Emergency Remote Education.

Résumé

The collapse caused by the coronavirus pandemic has provoked improvised responses that range from nonsense to ingenious in colleges, schools and universities that struggle to continue teaching. This article aims to present an analysis of the challenges faced by educational institutions and stakeholders at this time of pandemic, in the struggle to seek educational goals appropriate to the circumstances of crisis, through online education that was not so highly valued. For the development of the research, books, articles and websites about remote education in response to the crisis, in times of coronavirus, were used as a source, thus composing the theoretical framework. Through reading and analyzing the works, the studies were later synthesized and interpreted. Online education, despite being an alternative for the continuity of the teaching and learning process, will continue to be important in connection with face-to-face teaching even after the pandemic. However, it generates another and new challenge that will consist in the evaluation and management of learning results.

 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Joseneide dos Santos Gomes , IEFE University

Doutora em Psicologia Social pela John Kennedy University, Argentina. Professor da Universidade IEFE e professor da Rede Municipal de São Paulo.

Manuel Francisco Neto , Higher Institute of Educational Sciences of Luanda

PhD in Social Psychology from John Kennedy University, Argentina. IEFE University Professor and professor at the Municipal Network of São Paulo.

Références

Armelini, M. and Albornoz, N. C. (2020). Maximising learner talking time in remote teaching. Disponível em: 2020.https://argentina.britishcouncil.org/sites/default/files/maximising_learner_talking_time_in_remote_teaching_armelini_-_albornoz_british_council_argentina.pdf. Acesso em: 02 de ago. 2020.

Arruda, E. P. (2020). Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede,7 (1), 257-275.

Behar, P. A. (2020). Artigo: O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 27 de jun. 2020.

Bernardes, S. M. A. G. (2020). Plano de ensino aprendizagem à distância aulas na modalidade remota. Diretrizes para aprendizagem e ensino durante o surto de Covid-19. Disponível em: http://iesla.com.br/wp-content/uploads/2020/04/PLANO-DE-ENSINO-APRENDIZAGEM-%C3%80-DIST%C3%82NCIA-AULAS-NA-MODALIDADE-REMOTA.pdf. Acesso em: 30 de ago. 2020.

British Council Argentina. (2020). Artículos sobre enseñanza remota. Disponível em: https://argentina.britishcouncil.org/programas/educacion/RTC/papers. Acesso em: 10 de jun. 2020.

Caetano, L. M. (2020). COVID-19 e ensino remoto na rede pública de educação: orientações para secretarias, escolas e professores. DO - 10.13140/RG.2.2.23701.96486.

Carine Heck, C., Santos Coelho, K. dos, Schardosim Simão, J. P. Silva, I. N. da, Silva, J. B. da e Sommer Bilessimo, M.S. (2016). Experiência de integração da experimentação remota no ensino da física do ensino médio: percepção dos alunos. Renote-Revista Novas Tecnologias na Educação, 14 (2), 1-10.

Chipaco, E. (2020). Ensino remoto de emergência vs ensino á distância. Disponível em: https://camundanews.com/coluna/eliseuchipaco/34-ensino-remoto-de-emergencia-vs-ensino-a-distancia.html. Acesso em: 25 de jun. 2020.

Gewehr, D. (2016). Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) na escola em ambientes não escolares. Centro Universitário Univates. Programa de pós- Graduação Sticto Sensu. Dissertação de Mestrado em ensino. Lajeado: Centro Universitário Univates.

Guimarães, J. M. M. (2018). Tecnologias digitais na formação docente e de estudantes: desafios da meta presencialidade. In: Mary Valda Sousa Sales. (Org). Tecnologias e educação a distância: os desafios para a formação. Ed. Salvador: Eduneb.

Illinois State Board of Education. (2020). Preguntas frecuentes sobre el aprendizaje remoto de ISBE para las famílias. Disponível em: https://www.isbe.net/Documents/ISBE-Remote-Learning-FAQ-for-Families-Spanish-20200514.pdf. Acesso em: 08 de jun. 2020.

Jornal de Angola. (2020). Educação quer pais a ajudar os filhos durante as teleaulas. Jornal de Angola. Disponível. em: http://jornaldeangola.sapo.ao/sociedade/educacao-quer-pais-a-ajudar-os-filhos-durante-as-teleaulas. Acesso em: 20 de jul 2020.

Marina, A. (2020). Aula remota não é EAD. Disponível em: https://adymarina.com.br/aula-remota-nao-e-ead/. Acesso em: 30 de ago. 2020.

Martins, R. X. (2020). A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. Revista de Educação a Distância Em Rede, 7 (1).

Massala, G. (2020). COVID-19: WhatsApp está a ser usado para educação no Quénia. Disponível em: https://www.menosfios.com/covid-19-whatsapp-esta-a-ser-usado-para-educacao-no-quenia/. Acesso em: 15 de ago.2020.

McAleavy, T e Gorgen, K. (2020). Summary. Overview of emerging country-level response to providing educational continuity under COVID-19. Best practice in pedagogy for remote teaching. Disponível em: https://edtechhub.org/wp-content/uploads/2020/04/summary-research-best-practice-pedagogy-remote-teaching.pdf. Acesso em: 16 de ago. 2020.

Ministério da Educação e Cultura-MEC. (2020). Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872>. Acesso em: 02 ago. 2020.

Moran, J. (2017). Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. Educador e pesquisador de projetos de inovação. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp- content/uploads/2017/11/tecnologias_moran.pdf. Acesso em: 17 de ago. 2020.

Movimento de Inovação na Educação (2020). O que o uso das tecnologias digitais no ensino remoto evidencia sobre o futuro da escola. Disponível em: http://movinovacaonaeducacao.org.br/noticias/o-que-o-uso-das-tecnologias-digitais-no-ensino-remoto-evidencia-sobre-o-futuro-da-escola/. Acesso em: 28 de ago. 2020.

Natalia Couto, N. (2020). Clases remotas con grupos heterogéneos. Disponível em: clases_remotas_con_grupos_heterogeneos_natalia_couto_british_council_argentina. Acesso em: 30 de ago. 2020.

Neto, M. F. (2020). Perfil do professor e os desafios atuais no ensino remoto e aprendizagem. Revista Primeira Evolução, N.6. Disponível em: https://primeiraevolucao.com.br/revista/revista-primeira-evolucao/. Acesso em: 03 de ago. 2020.

Nogueira, F. (2020). Ensino remoto: o que aprendemos e o que pode mudar nas práticas e políticas pública. Disponível em: https://porvir.org/ensino-remoto-o-que-aprendemos-e-o-que-pode-mudar-nas-praticas-e-politicas-publicas/. Acesso em: 10 de ago. 2020.

Nova, C.; Alves, L. (2008). Educação à Distância: Limites e Possibilidades. São Paulo: Instituto Cultural e Editorial Monitor.

Paladini, S. (2008). Experimentação remota como suporte a ambientes de aprendizagem de física. Dissertação submetida à Universidade Federal de Santa Catarina como parte dos requisitos para a obtenção do grau de Mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina.

Reich, J., Buttimer, C. J., Fang, A., Hillaire, G., Hirsch, K., Larke, L., Littenberg-Tobias, J., Moussapour,R. , Napier, A., Thompson, M. & Slama, R. (2020). Remote Learning Guidance From State Education Agencies During the COVID-19 Pandemic: A First Look. Disponível em: https://doi.org/10.35542/osf.io/437e2. Acesso em: 10 de ago. 2020

Roesler, J. (2020). Coronavírus e a Educação Online como alternativa no calendário escolar. 2020. Disponível em: <http://abed.org.br/arquivos/Coronavirus_abre_as_portas_para_educacao_online_Jumara_Roesler.pdf >. Acesso em: 01 ago. 2020.

Sae Digital. (2020). O que são aulas remotas? Confira aqui. Disponível em: https://sae.digital/aulas-remotas/. Acesso em: 30 de ago. 2020

Santos, A. et al. (2020). Os impactos da COVID-19 nas políticas públicas da educação básica. 2020. Disponível em: < https://politica.estadao.com.br/blogs/gestao-politica-e-sociedade/os-impactos-da-covid-19-nas-politicad-da-educacao-basica/fbclid=IwAR1aKAIr0Z3SH >. Acesso em: 01 ago. 2020.

Sartori, A. S. (2015). Educação Superior à distância: gestão da aprendizagem e da produção de materiais didáticos impressos e on-line. Tubarão: Ed. Unisul.

Tomazinho, P. (2020). Lockdown Covid-19. Disponível em: https://www.semesp.org.br/inovacao/noticias/semesp-indica-a-aprendizagem-nao-pode-parar/. Acesso em: 03 ago. 2020.

Universidad de Chile. (2020). Orientaciones para implementar. Docencia online. Disponível em: https://educacionsuperior.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/49/2020/04/orientaciones-docencia-online-vaa.pdf, 2020. Acesso em: 30 de ago. 2020.

Vieira Martins, A. L. e Pedon, N. R. (2015). “Sensoriamento remoto” Uma ferramenta prática para o ensino de geografia no ensino fundamental. Eixo Temático: Práticas Pedagógicas. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/jornadadonucleo/sensoriamento-remoto.pdf. Acesso em: 30 de ago. 2020.

Villafuerte, P. E. (2020). El aprendizaje remoto enfrenta otro reto: el profesorado no está preparado para la enseñanza en línea. Disponível em: https://observatorio.tec.mx/edu-news/profesorado-no-esta-preparado-para-educacion-online. Acesso em: 10 de ago. 2020.

Wahab, A. (2020). Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic. JO-Higher Education Studies10 (3),16.

Publié-e

2020-07-01

Comment citer

GOMES , Joseneide dos Santos; FRANCISCO NETO , Manuel; FRANCISCO, Maria Mbuanda Caneca Gunza. TRANSDISCIPLINARY PERSPECTIVES IN PANDEMIC TIMES: Remote education in response to the teaching crisis. Observatoire Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a14en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a14en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11098. Acesso em: 22 juill. 2024.

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s