THE UAB IN THE FEDERAL TOCANTINS: an experience of collaboration, management and innovation in education mediated by cyber-cultural technologies
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p33Keywords:
Universidade aberta do Brasil; colaboração; gestão e inovação; educação a distância.Abstract
The paper portrays aspects of the management experience of the Open University of Brazil system in the federal government in the period from 2012 to 2016 in the implementation of the EaD courses through the Directorate of Educational Technologies of UFT. During this period, this board managed 5 undergraduate courses with enrollment of 1,273 students, distributed in 52 classes and 16 poles of face-to-face support. We deal with management, collaborative work and some innovations, resulting from the work of a group of on average 200 professionals among professors, board technicians, polo coordinators, tutors and directors of the University campuses, in addition to the support of the Board's technicians of Technology (DTI) and the Communications Department (Dicom) of the University. It is a report of theoretical approach to the management of the system as manager and of studies and research that we have been developing in the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education PPGE / UFT, with research and work on cybercultural technologies in the present
Downloads
References
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2006.
LEVY, Pierre. A inteligência coletiva. Por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2007.
LEMOS, S. Profissionalização docente nas escolas públicas do estado de Tocantins: novo contexto de ensino e aprendizagem pelas tecnologias digitais. Revista Observatório, v. 2, n. 4, p. 394-418, 30 out. 2016. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p394.
LIMA, Amada; SILVA JUNIOR, Otávio. Gonçalves.; MARTINS, Isabela. Os sentidos de inovação educacional para professores de ciências. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa da UNICAMP. Disponível em < http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1607-1.pdf > Acesso em: 07 ago. 2018.
LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Organização do conhecimento escolar: analisando a disciplinaridade e a integração. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. 2 ed., Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2001.
LOSADA, A.; BRITO, G. A percepção do aluno sobre os cursos online. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 141-164, 1 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p141.
MACHADO, M.; TORRES, P. Mediação pedagógica da aprendizagem a distância: princípios e estratégias. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 165-189, 1 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p165.
MOREIRA JOSÉ, Mariana Aranha. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. In: FAZENDA, Ivani C. A. (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
MOTA, Ronaldo. O papel da inovação na sociedade e na educação. Porto Alegre: Artmed. 2011.
PACHECO, José Augusto. Estudos curriculares. São Paulo: Cortez. 2005.
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Governo Federal. MEC/Secretaria da Educação Fundamental. 3 ed., Brasília, DF: MEC, 2001.
PASINATO, N.; KOH, N. AMBIENTES DE APRENDIZAGEM E TECNOLOGIAS: os desafios discentes na construção do pensamento crítico em escolas de Cingapura. Revista Observatório, v. 5, n. 1, p. 243-275, 14 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p243.
PEREIRA, Isabel. Auler.; SILVA, Vanessa. Nunes. Desafios da formação contemporânea e os caminhos da educação a distância influenciados pelo e-learning e b-learning: pesquisas e experiências docentes. Revista EDaPECI. UFSC, Florianópolis: 2014.
PINHO, M.; PASSOS, V. Complexidade, ecoformação e trandisciplinaridade: por uma formação docente sem fronteiras teóricas. Revista Observatório, v. 4, n. 2, p. 433-457, 1 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p433.
ROCHA, Damião; PINHO, Maria. José. Inovações curriculares na educação brasileira: avanços, retrocessos, ou nada disso!. Goiânia:Editora UEG. 2013.
ROCHA, J.; NOGUEIRA, C.; SOUSA, J.; SOUSA, G. PRÁTICAS PEDAGÓGICAS CURRICULARES: uso das tecnologias na contemporaneidade. Revista Observatório, v. 4, n. 5, p. 673-694, 1 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p673.
SABBATINI, M. Concepções e estratégias da aprendizagem participativa na educação a distância (EAD): contribuição das práticas dialógicas e comunicacionais para a autonomia discente. Revista Observatório, v. 1, n. 3, p. 80-99, 26 dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p80.
SACRISTÁN, Gimeno.O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
SANTAELLA, Lúcia. Aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, 2010.
SANTAELLA, Lucia. Cultura das mídias. 2 ed., São Paulo: Experimento, 2000.
SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SANTOS, Fabiano Cunha. UAB como política pública de democratização do ensino superior via EaD. Anais do 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação. São Paulo:2011.
SANTOS, J.; OSÓRIO, N.; GÓES, E. TDICS E GAMES NO ENSINO MÉDIO INOVADOR: memórias de professores criativos. Revista Observatório, v. 4, n. 4, p. 500-549, 29 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p500.
SANTOS, J.; DA SILVA, E.; PEREIRA, I. Benefícios pedagógicos do uso de equipamentos celulares em sala de aula. Revista Observatório, v. 4, n. 5, p. 536-556, 1 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p536.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SILVA, Vanessa. Nunes. O sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) como política pública de formação de professores da educação básica. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Tocantins, Palmas:2014.
SILVA SOUSA, K. A Comunicação on line no ensino superior como recurso didático na pesquisa em educação. Revista Observatório, v. 4, n. 4, p. 550-570, 29 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550.
SILVA, B.; SARTORI, A.; MARTINI, R. As tecnologias de informação e comunicação como agentes de integração do currículo com a glocalidade. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 387-406, 1 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387.
SILVA, B.; ALVES, E. O aplicativo whatsapp em contextos educativos de letramento digital: Possibilidades e desafios. Revista Observatório, v. 4, n. 5, p. 45-68, 1 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p45.
TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani C. A. (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
VIANA, J.; COSTA, F.; PERALTA, H. APRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internet. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 190-231, 1 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.