PEDAGOGICAL ACTIONS IN CONTEXTS OF DIGITAL MULTILETRAMENTS: challenges to the teacher of the initial years of elementary education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p304Keywords:
Multiletramentos, Teaching practice, Teacher trainingAbstract
This study proposes reflections on the pedagogical actions that involve the multiletramentos, developed by teachers of the initial years of Elementary School, in the daily life of the classroom. We assume that the appropriation of digital technological artifacts by children, adolescents and young people is increasingly intense, offering them opportunities to connect to the world. Thus, educators are challenged to immerse themselves in this context in order to understand it critically, in order to build knowledge that broadens, deepens, gives relevance and relevance to the contents that must be taught by the teacher, aiming to promote learning situations that meet the demands Posed to the subjects by the current society. Thus, with teachers, dialogues and reflections were generated on the organization of a curriculum that will form primary school teachers for the development of meaningful reading and writing actions, such as social practices, woven by multimodal and multisemiotic languages, which are made possible by Technologies.
Downloads
References
ASSIS, Alessandra. PRETTO, Nelson De Luca. Cultura Digital e educação: redes já! In: PRETTO, Nelson De Luca e SILVEIRA, Sérgio Amadeu (orgs). Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador: EDUFBA, 2008.
CANDAU, Vera Maria. A didática em questão. 24ª ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora Unesp/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.
COPE, Bill & KALANTZIS, Mary (orgs). Multiliteracies – literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2000.
FERREIRA, Maria Salonilde.; IBIAPINA, Ivana Maria. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Revista linguagens, educação e sociedade, Teresina, PI, n.12, p. 26-38, jan./jun. 2005.
FERREIRO, Emilia. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito: seleção de textos de pesquisa. São Paulo: Cortez, 2013.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Liber Livros, 2008.
KLEIMAN, Angêla B. Letramento e suas implicações para o ensino da língua materna. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 32 n 53, p. 1-25, dez, 2007.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Lingüística Aplicada, vol. 49, n. 2, p. 455 - 479, jul/dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010318132010000200009&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 22 jan. 2016.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora?: Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2006.
MAGNANI, Luiz Henrique. Um passo fora da sala de aula: novos letramentos, mídias e tecnologias. In: JORDÃO (org.) Letramentos e Multiletramentos no Ensino de Línguas e Literaturas. Revista X, vol.1, 2011.
ROJO, Roxane Helena R. & MOURA, Eduardo. (orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane Helena R. (org.). Escol@ Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, Roxane Helena R. & BARBOSA, Jaqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SANTAELLA, L. Culturas e Artes do Pós-Humano: Da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.