TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p579

Keywords:

Distance Physical Education, Higher Education, Initial Formation

Abstract

The purpose of this research is to understand, in a well-founded way, the didactic actions that involve the Physical Education course in the distance modality, offered by the Federal University of Amazonas, in the Campus of the municipality of Parintins-AM. The methodology adopted was based on the qualitative paradigm, through the analysis and discussion of data were supported by the technique of content analysis. The subjects of the research were sixteen students who attended the last period of the course and one tutor in person. Although we have faculty and online tutors at the university unit, we have chosen to work only with the categories of students and tutor in person. The data pointed to weaknesses that directly affect the quality of the course studied. Among the most recurrent weaknesses are the lack of systematic monitoring in the online environment and supervised internships in the field of these students' activities and the lack of dialogue between teachers and students in the interfaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Maximo Purificação, Fundação Integrada Municipal de Ensino Superior (UNIFIMES)

Doutorado em Ciências da Religião (PUC/GO). Mestrado em Ciências Educacionais (IEPG EST). Graduação em Filosofia (FBB). E-mail: maximo@fimes.edu.br.

Leandro Jorge Duclos da Costa, Universidade Estadual de Goiás

Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (UC – Portugal). Mestrado em Educação (UNESA). Graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física (UCB/RJ). Professor Titular na Universidade Estadual de Goiás (UEG). E-mail: leandroduclos@hotmail.com.

Maria Teresa Ribeiro Pessoa, Universidade de Coimbra

Doutora em Educação pela Universidade de Coimbra –UC. Professora Associada na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação – FPCE, da Universidade de Coimbra –UC. E-mail: tpessoa@fpce.uc.pt.

Maria Luzia da Silva Santana, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorada em Psicologia (UCB/DF). Mestrado em Psicologia (UCB/DF). Graduação em Pedagogia (UNIFAN). Professora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Psicologia, Neurociências e Educação (GEP – PNEdu). E-mail: santanapsi@gmail.com.

References

ALVES, L. R. Trilhando os caminhos da didática online. Recife: XIII ENDIPE, 2006.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições, 1977.

GARRISON, D. R. .Three generations of technological innovations in distance education. Distance Education, v. 6, number 2, 1985.

GOMES, M. J. . Gerações de Inovação Tecnológica no Ensino a Distância. In: Revista Portuguesa da Educação, 2003. Consultado em janeiro de 2014, em http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/496/1/MariaJoaoGomes.pdf

HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do Processo Ensino – Aprendizagem. São Paulo: Ática, 5. Edição, 1995.

FELDKERCHER, Nadiane; MANARA, Alecia Saldanha. O uso das tecnologias na educação à distância pelo professor tutor = (Use of technology in distance education for teacher tutor). RIED : revista iberoamericana de educación a distancia, (15, n.2), 2012, p. 31-52.

KENSKI, Vani Moreira. O Desafio da Educação a Distância no Brasil. 2010. Consultado em 26 janeiro de 2014 em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2010/02/011.pdf

LAGARTO, J. Ambientes digitais e aprendizagem no ensino superior: estudo de caso de uso do Moodle, 2013. Trabalho apresentado em VIIConferência Internacional de TIC na Educação, In Atas da VII Conferência Internacional de TIC na Educação, Braga. Disponível em: https://ucp.academia.edu/joselagarto acessado em maio de 2015.

LITTO, F.; FORMIGA, M. (orgs). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

Published

2018-08-01

How to Cite

PURIFICAÇÃO, Marcelo Maximo; COSTA, Leandro Jorge Duclos da; PESSOA, Maria Teresa Ribeiro; SANTANA, Maria Luzia da Silva. TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 579–596, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p579. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)