SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173

Keywords:

Serious games, Game design, Workplace safety, Construction

Abstract

Discussions on digital games have been on the rise for the last twenty years, especially in terms of the mediation of such cultural artifacts in distinct learning environments, including those focused on both professional qualification and background. In light of this, there has been interest in subsidizing the development of a Game Design Document (GDD) for a serious game, named SafeSkill, which could contribute to requalify and train workplace safety technicians and engineers, through the application of Brazilian regulatory standard #18. This paper aims at presenting related results and their usefulness in developing skills that can promote safety in labor risky scenarios, such as accident identification, assessment, control and prevention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliton Elói Brandão de Freitas, Centro Universitário Senai – Cimatec

Mestre em Gestão de Tecnologias Industriais pelo Campus Integrado de Manufatura e Tecnologia - SENAI CIMATEC (2017), pós-graduado em Desenvolvimento de Sistemas Web 2.0 pelo Centro Universitário CESMAC (2011), graduado em Formação Pedagógica para Educação Profissional pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2010) e graduado em Sistemas de Informação pela Faculdade Alagoana de Tecnologia (2008). Possui experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: engenharia de software, desenvolvimento web, web design e usabilidade. E-mail: elitonfreitas@gmail.com. 

Lynn Rosalina Gama Alves, Universidade Federal da Bahia

Pós-doutorado em Jogos digitais e aprendizagem pela Universidade de Turim na Itália, doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da UFBA, coordenadora do grupo de pesquisa Comunidades Virtuais.E-mail: lynnalves@gmail.com.

Velda Gama Alves Torres, Universidade Federal da Bahia

Comunicóloga, Publicitária, Doutoranda e Mestra em Cultura e Sociedade (POSCULTURA/IHAC/UFBA), Especialista em Gestão da Comunicação (ECA/USP) e em Marketing Estratégico (FACULDADE RUY BARBOSA). Consultora de Comunicação e professora universitária (UCSAL). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa de Práticas e Produtos da Cultura Midiática (IHAC / /UFBA) e o Grupo de Pesquisa Comunidades Virtuais (UNEB). E-mail: veldatorres@uol.com.br.

References

ABT, Clark C. Serious games. University Press of America, 1987.

ADDISON, Angela et al. The importance of engaging engineering and construction learners in virtual worlds and serious games. CONVR 2013, p. 448-457, 2013.

ALVES, Lynn Gama. A cultura lúdica e cultura digital: interfaces possíveis. Revista entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 3, n. 2, 2014.

ALVES, Lynn. Games e Educação: Desvendando o Labirinto da Pesquisa. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 40, 2013.

BATTAIOLA, André L. Jogos por computador–histórico, relevância tecnológica e mercadológica, tendências e técnicas de implementação. Anais da XIX Jornada de Atualização em Informática. Proceedings. Curitiba: SBC, v. 2, p. 83-122, 2000.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Norma Regulamentadora Nº 18 - Condições e Meio Ambiente de Trabalho na Indústria da Construção. Brasília: Ministério do Trabalho e Emprego, 2015. Disponível em: <http://trabalho.gov.br/images/Documentos/SST/NR/NR18/NR18atualizada2015.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2015.

CONNOLLY, Thomas M. et al. A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Computers & Education, v. 59, n. 2, p. 661-686, 2012.

COSTA, Alex Bastos; SANTANA, Hadassah Laís S., ALMEIDA, Wilson B. O não cumprimento dos contratos de licença e uso de software e sua distribuição indevida por não detentor de Direito autoral. id/507402, 2014.

DE PAULA, Bruno Henrique; VALENTE, José Armando. Jogos digitais e educação: uma possibilidade de mudança da abordagem pedagógica no ensino formal. Revista Iberoamericana de Educación, v. 70, n. 1, p. 9-28, 2016.

DONOVAN, Lynda. The use of serious games in the corporate sector. A State of the Art Report. Learnovate Centre (December 2012), 2012.

FLEURY, Afonso; SAKUDA, Luiz Ojima; CORDEIRO, José Henrique Dell’Osso. I Censo da Indústria Brasileira de Jogos Digitais. São Paulo: GEDIGames/USP, 2014.

BLIND REVIEW.

GEE, James Paul. Good video games and good learning. In: Phi Kappa Phi Forum. THE HONOR SOCIETY OF PHI KAPPA PHI, 2005. p. 33.

GROS, Begona. The impact of digital games in education. First Monday, v. 8, n. 7, p. 6-26, 2003.

KARLSSON, Börje Felipe Fernandes. A layered artificial intelligence engine architecture prototype. CEP, v. 50740, 2003.

KLOPFER, E.; OSTERWEIL, S.; SALEN, K. Moving Learning Games Forward: obstacles, opportunities & openness. 2009. Cambridge, MA: The Education Arcade, 2009.

LEITE, P.; MENDONÇA, V. Diretrizes para Game Design de Jogos Educacionais. Proceedings of SBGames, Art & Design Track. 2013.

MEIRELLES, Fernando S. 27ª Pesquisa: Administração e Uso da TI nas Empresas. 27ª Edição. FGV. 2016.

NOGUEIRA, Adriana S.; GALDINO, Anderson L. Games como agentes motivadores na educação. 2012.

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: SENAC. 2012.

RICHVOLDSEN, Håvard. Serious Gaming: Serious content in an entertaining framework. 2009.

ROUSE III, Richard. Game design: Theory and practice. Jones & Bartlett Learning, 2a edição, 2010.

SAVI, Rafael; ULBRICHT, Vania Ribas. Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. RENOTE, v. 6, n. 1, 2008.

SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A book of lenses. CRC Press, 2014.

SCHUYTEMA, Paul. Design de games: uma abordagem prática. Cengage Learning, 2008.

Published

2018-06-29

How to Cite

FREITAS, Eliton Elói Brandão de; ALVES, Lynn Rosalina Gama; TORRES, Velda Gama Alves. SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 173–200, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167. Acesso em: 5 jul. 2024.