SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173

Keywords:

Serious games, Game design, Workplace safety, Construction

Abstract

Discussions on digital games have been on the rise for the last twenty years, especially in terms of the mediation of such cultural artifacts in distinct learning environments, including those focused on both professional qualification and background. In light of this, there has been interest in subsidizing the development of a Game Design Document (GDD) for a serious game, named SafeSkill, which could contribute to requalify and train workplace safety technicians and engineers, through the application of Brazilian regulatory standard #18. This paper aims at presenting related results and their usefulness in developing skills that can promote safety in labor risky scenarios, such as accident identification, assessment, control and prevention.

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Author Biographies

Eliton Elói Brandão de Freitas, Centro Universitário Senai – Cimatec

Mestre em Gestão de Tecnologias Industriais pelo Campus Integrado de Manufatura e Tecnologia - SENAI CIMATEC (2017), pós-graduado em Desenvolvimento de Sistemas Web 2.0 pelo Centro Universitário CESMAC (2011), graduado em Formação Pedagógica para Educação Profissional pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2010) e graduado em Sistemas de Informação pela Faculdade Alagoana de Tecnologia (2008). Possui experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: engenharia de software, desenvolvimento web, web design e usabilidade. E-mail: elitonfreitas@gmail.com. 

Lynn Rosalina Gama Alves, Universidade Federal da Bahia

Pós-doutorado em Jogos digitais e aprendizagem pela Universidade de Turim na Itália, doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da UFBA, coordenadora do grupo de pesquisa Comunidades Virtuais.E-mail: lynnalves@gmail.com.

Velda Gama Alves Torres, Universidade Federal da Bahia

Comunicóloga, Publicitária, Doutoranda e Mestra em Cultura e Sociedade (POSCULTURA/IHAC/UFBA), Especialista em Gestão da Comunicação (ECA/USP) e em Marketing Estratégico (FACULDADE RUY BARBOSA). Consultora de Comunicação e professora universitária (UCSAL). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa de Práticas e Produtos da Cultura Midiática (IHAC / /UFBA) e o Grupo de Pesquisa Comunidades Virtuais (UNEB). E-mail: veldatorres@uol.com.br.

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Published

2018-06-29

How to Cite

FREITAS, Eliton Elói Brandão de; ALVES, Lynn Rosalina Gama; TORRES, Velda Gama Alves. SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 173–200, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167. Acesso em: 22 dec. 2024.