REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN'S AUDIOVISUAL PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p387

Keywords:

Children's audiovisual production., Pay TV, Gender equality., Female protagonism, Different generations of women

Abstract

The article discusses the audiovisual production aimed at children on pay-TV. On the theoretical basis gender studies who work the concepts of otherness and diversity and studies about the processes of integration of TV and audiovisual content in everyday life (Raymond Williams), from the analysis of content of audiovisual works Show da Luna and Miss Moon, presented as categories of analysis the female role, the representations of girls/women in different generations, the social roles they occupy and solidarity between women in different generations. It is concluded that this works bring aspects that contribute to the breaking down of stereotypes with new perspectives of family and with woman occupying social roles other than those traditionally ascribed to her, but subliminally can hide new stereotypes that put blame on woman when, for example, works out, or to reinforce the competition between the women, which does not contribute to the fight against inequalities in societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verônica Dantas Meneses, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Comunicação pela UnB, graduada e mestra em Comunicação, docente dos cursos de Bacharelado em Jornalismo e Mestrado em Comunicação e Sociedade da UFT. E-mail: veronica@uft.edu.br. 

References

BORGES, A. R.; ARREGUY, S.; SOUZA, L. de. O auge e o declínio da programação infantil na TV brasileira. Mediação, v. 14, n. 15, jul/dez de 2012. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/mediacao/article/view/1357. Acesso em: 10/07/2017.

BERGER, P.; LUCKMANN , T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1973.

CARVALHO, G. P. Princesas em transformação: as mudanças identitárias das protagonistas de filmes de animação. Monografia (Graduação) - Curso de Comunicação Social (Jornalismo), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2016.

CORREA, M. R. Cartografias do envelhecimento na contemporaneidade: velhice e terceira idade. São Paulo: Editora UNESP/Cultura Acadêmica, 2009.

JOVCHELOVITCH, S. Re(des)cobrindo o outro. in: ARRUDA, A (org.). Representando a alteridade. Petrópolis: Vozes, 1999.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronald Polito, Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009

MARTIN-BARBERO, J.; REY, G. Os exercícios do ver. Hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004.

MACHADO, S.. A (Sub)alteridade feminina na publicidade e propaganda. In: PARENTE, T. G; MIRANDA, C. M. Arquiteturas de Gênero: questões e debates. Palmas: Eduft, 2015. Pp. 145-172

MENESES, V. D. O Brasil e os Brasis na televisão aberta regional. Palmas: EDUFT, 2015.

MESSIAS, A. R. Gênero e Mídia: Um olhar sobre a mulher idosa em narrativas fílmicas brasileiras. Interfaces Científicas - Humanas e Sociais, v.01, n. 01, p. 17-29, out. 2012

MEYROWITZ, J. Oltre Il senso Del luogo. L’impatto dei media elettronici sus comportamento sociale. Baskerville, Bologna, 1993.

MIRANDA, C. M. El incómodo debate de las cuestiones de género en la educación brasileña. Revista Científica de Educación y Comunicación - Hachetetepé, v. 14, p. 87-98, 2017.

______. Articulação de Mulheres Brasileiras e a construção de espaços políticos no governo federal brasileiro. In: PARENTE, T. G; MIRANDA, C. M. Arquiteturas de Gênero: questões e debates. Palmas: Eduft, 2015. Pp. 315-336.

MIRANDA, C. M.; BARROSO, M. F. Desenvolvimento regional sob a perspectiva de gênero: atuação organizada de mulheres nos governos do Amazonas e Tocantins. Novos Cadernos NAEA, v. 16, p. 262-283, 2013.

MORAES ALVES, A. Fronteiras da relação. Gênero, geração e a construção de relações afetivas e sexuais. Revista Sexualidad, Salud y Sociedad, n.3 - 2009 - pp.10-32, 2009. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/111/460. Acesso em: 05/07/2017.

MUNGLIOLI, M. C. P. Televisão e criança: algumas reflexões. Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.1, p.57-66, jun. 2005.

SANTOS, S. O. dos. Questões de gênero na produção cultural para crianças: desenhos animados As terríveis aventuras de Billy e Mandy e os anjinhos. Textura, v.17 n.34, mai./ago. 2015, pp. 140-157. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/viewFile/1502/1134. Acesso em: 10/07/2017.

WILLIAMS, R. Television: technology and cultural form. New York: Schocken Books, 1974

_______. Marxismo y literatura. Barcelona: Ediciones Península, 1980.

WHITAKER, D.C.A. O idoso na contemporaneidade: a necessidade de se educar a sociedade para as exigências desse “novo” ator social, titular de direitos. Cad. Cedes, Campinas, vol. 30, n. 81, p. 179-188, mai.-ago., 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso: 01/07/2017.

Published

2017-10-01

How to Cite

MENESES, Verônica Dantas. REPRESENTATIONS OF FEMALE GENERATIONS IN CHILDREN’S AUDIOVISUAL PRODUCTION. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 387–416, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p387. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4142. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático II / Thematic dossier II / Dossier temático II