TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies

Authors

  • Roberto Franciscatto Universidade Federal de Santa Maria
  • Rosana Wagner Universidade Federal de Santa Maria
  • Liliana Maria Passerino Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361

Keywords:

tecnologia, MOOC, ambiente virtual de aprendizagem, tecnologia assistiva, formação

Abstract

Technology can be a strong ally in the quest for new knowledge. Through the use of technological environments and new teaching methodologies it is possible to make learning more dynamic. The objective of this research is to present the development of a Massive Open Online Course (MOOC) of Assistive Technology (TA) in three different virtual learning environments (AVA), as well as the tools for developing learning objects possible to be used in each AVA in order to adapt to the MOOC concept, making learning more dynamic. A process for the development of MOOCs independent of the course area is presented and takes into account the learning and the tests carried out in the developed MOOCs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Franciscatto, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Informática na Educação (UFRGS). Mestre em Computação Aplicada (UFRGS). Graduado em Informática (Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões). Email: Roberto.franciscatto@gmail.com.

Rosana Wagner, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Informática da Educação (UFRGS). Mestrado em Informática (UFSM). Graduada em Sistemas de Informação (UNIJUI). E-mail: rosanawagner@gmail.com.

Liliana Maria Passerino, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Informática da Educação (UFRGS). Mestrado em Computação (UFRGS). Graduada em Análise de Sistemas Universitários (UTN – Argentina). E-mail: liliana@cinted.ufrgs.br.

References

BARBOSA, R. M.(org). Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

BEHAR, P. A.; BEHAR, C; Modelos Pedagógicos em Educação a Distância, 2009. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CARNEIRO M.L. F., TURCHIELO L. B. Educação a distância e tutoria: considerações pedagógicas e práticas. Porto Alegre: Evangraf, 2013.

GIRAFFA, L., M., M.; Uma odisséia no ciberespaço: O software educacional dos tutoriais aos mundos virtuais. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2009.

GOOGLE COURSE BUILDER. Disponível em: <https://code.google.com/p/course-builder/.> Acesso em outubro de 2014.

HAUGHEY, M.; MUIRHEAD, B. Evaluating learning objects for schools. Journal of Instructional Science and Technology. v.8, n.1, 2005. Disponível em: < https://eric.ed.gov/?id=EJ850358>. Acesso em: abr. 2011.

INEP - Censo da Educação Superior (2013) < http://inep.gov.br/censo-da-educacao-superior> Acesso em março de 2015.

LITTO F. M., FORMIGA M. Educação a Distância: estado da arte. São Paulo. Ed. Pearson 2 ed. 2012.

LUMINA . Disponível em <https://lumina.xxxxx.br/>. Acesso em janeiro de 2017.

MCFEDRIES, P. I’m in the Mood for MOOCs. IEEE SpEctrum. p.30. 2012.

MEYER, MAREK. Modularization and Multi-Granularity Reuse of Learning Resources. 2008. pp 19-23. Disponível em: < http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/1156/>. Acesso em 28 de maio de 2017.

MOTA, INAMORATO MOOC, uma revolução em curso (2012). Jornal da Ciência. Publicado em 26/11/12.

WAGNER, ROSANA. MOOC para formação de professores em TA: um estudo de caso na educação profissional com bMOOC. Porto Alegre: XXXXX, 2017. Tese (Doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

WIKISPACES. Disponível em: https://www.wikispaces.com/.Acesso em novembro de 2014.

Published

2018-04-29

How to Cite

FRANCISCATTO, Roberto; WAGNER, Rosana; PASSERINO, Liliana Maria. TECHNOLOGIES AND TOOLS FOR THE ELABORATION OF CONTENTS IN A MOOC ENVIRONMENT: a case study from a training in Assistive Technologies. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 361–398, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4077. Acesso em: 22 nov. 2024.